لوگو مجله سلامت آزمایشگاه آرامش
جستجو

پاسخگوی آرامش : 02172493

جستجو

پاسخگوی آرامش : 02172493

ویروس پاپیلومای انسانی HPV چیست؟ علائم زگیل تناسلی و روش های درمان آن

ویروس پاپیلومای انسانی HPV
به این متن امتیاز دهید
5/5
فهرست مطالب

زگیل تناسلی چیست؟

پاپیلومای انسانی HPV

زگیل تناسلی (ویروس پاپیلومای) انسانی (HPV) یکی از رایج ترین ویروس های با منشا انسانی در ایران و جهان است. آمار و ارقام نشان دهنده شیوع و گسترش این ویروس در دنیا می باشد

شنیدن زگیل تناسلی یا نام ویروس پاپیلومای انسانی تا حد بسیاری ترسناک است این ویروس می تواند موجب ایجاد زگیل های تناسلی زنان و مردان شود و در صورت عدم درمان به موقع این بیماری می تواند منجر به سرطان دهانه رحم و سرطان های مرتبط با حلق، دهان و دیگر قسمت های بدن شود.

دکتر آنتونیو پیزارو، متخصص زنان و زایمان دانشگاه استنفورد می‌گوید:

زگیل تناسلی در بسیاری از افراد خود به خود برطرف می‌شود. به طور کلی این بیماری کشنده نیست و به احتمال زیاد خود به خود درمان خواهد شد؛ مگر این‌که در برخی از انواع HPV که منجر به ابتلا سرطان های غیر قابل درمان مانند سرطان دهانه رحم و دیگر سرطان ها شود.

ویروس پاپیلوما HPV انسانی چیست؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها می گوید ویروس پاپیلوما بیش از ۱۰۰ گونه مختلف دارد که بیش از ۴۰ گونه آن می تواند منجر به ایجاد زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم شوند. مراقبت و عدم ابتلا به این ویروس کار سختی است

درصد احتمال سرایت و ابتلا به این بیماری زیاد است. یکی از شایع ترین علل این بیماری روابط جنسی و تعدد شرکای جنسی می باشد که شما هر چقدر در این امر مراقبت نمایید باز هم امکان ابتلا شما به این ویروس وجود خواهد داشت.

زگیل تناسلی در زنان

امکان ابتلا زنان به  ویروس HPV یا زگیل تناسلی بسیار بالاتر از آقایان می باشد. در بسیاری از موارد، علائم این بیماری در زنان همراه با سوزش، خارش و حساسیت در دیواره های داخلی و اطراف واژن بانوان است. زگیل تناسلی در بانوان با ظاهری راه راه و گل کلم مانند است.

علائم بیماری اچ پی وی HPV

بسیاری از موارد کم خطر ویروس اچ پی وی زائده های زگیل در اطراف واژن  به صورت پراکنده رشد خواهد کرد و در صورت عدم درمان و رشد آن منجر به سرطان دهانه رحم می شود که برخی از علائم سرطان دهانه واژن عبارتند از:

  • خونریزی بعد از رابطه جنسی
  • خستگی و حالت تهوع
  • درد در هنگام مقاربت
  • ادرار شدید همراه با درد
  • عدم اشتها
  • دشواری در تنفس
  • کاهش وزن به صورت ناخواسته
  • و

 زگیل تناسلی در آقایان

 زگیل تناسلی در مردان با مشکلات بسیاری همراه است. در بیشتر وقت ها زگیل تناسلی بدون هیچگونه علائمی در فرد مبتلا وجود دارد و می توانند آن را به افرادی که با آنها رابطه دارند منتقل کنند.

البته که اچ پی وی در آقایان در بسیاری موارد خود به خود درمان می شود اما در صورت عدم درمان امکان ابتلا به سرطان دستگاه تناسلی آقایان را بالا میبرد. ایجاد زگیل تناسلی در مردان اولین علائم این بیماری است و معمولا با رنگی تیره و یا همرنگ پوست نمایان می شود. سوزش مجرای ادرار  نیز یکی از علائم ابتدایی زگیل تناسلی می باشد.

آزمایش زگیل تناسلی، روش  های درمان و کاهش HPV 

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. شما با رعایت یک سری موارد می توانید احتمال درصد ابتلا به ویروس  زگیل تناسلی HPV را کاهش دهید؛ موارد زیر توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ارائه شده است و می توان شما را در کنترل و عدم ابتلا به ویروس اچ پی وی راهنمایی کند.

روش های درمان و پیشگیری اچ پی وی

  • استفاده از کاندوم
  • خودداری از رابطه با افرادی که علائم زگیل واژن، تناسلی و مقعدی دارند.
  • استفاده از قرص های ضد بارداری گزینه مناسب و ایمن برای رابطه جنسی بدون کاندوم نمی باشد.
  • چکاپ های دوره ای
  • آزمایش پاپ اسمیر آزمایشگاه آرامش
  • روش مولکولی PCR آزمایشگاه آرامش

انجام آزمایش های مخصوص بیماری های ویروسی نیازمند مراجعه به آزمایشگاه ها مجهز و تخصصی بوده و حتما باید روند انجام این آزمایش ها توسط متخصصین و تجهیزات بروز و تخصصی صورت گیرد. خوشبختانه آزمایشگاه فوق تخصصی شبانه روزی آرامش با بهره گیری از تجهیزات تخصصی امکان آزمایش HPV را در سعادت آباد تهران دارد.

در بسیاری از موارد سیستم ایمنی بدن به سرعت با این ویروس مقابله کرده و بدن را از وجود این ویروس پاکسازی می کند

استفاده از محلول موضعی پودوفیلین

محلول پودوفیلین یک عصاره گیاهی است که به عنوان یکی از بهترین و قدیمی ترین روش های درمان زگیل تناسلی است. این دارو خاصیت جلوگیری کننده در انتشار و تقسیمات سلولی ویروس اچ پی وی (آنتی میتوتیک) داشته و اثر مستقیمی  در کاهش، درمان و جلوگیری از عود مجدد این بیماری داشته است.

سرما درمانی

استفاده از نیتروژن مایع یکی از رایج ترین روش های کنترل و درمان زگیل تناسلی است. سرما درمانی یا (کرایوتراپی) موجب مرگ سلولی، ایجاد کریستالهای مایع در داخل سلول و آسیب اجزای آن شود.

لیزر ضایعات ویروس HPV

 در روش لیزر ضایعات ویروس اچ پی وی با استفاده از فناوری پرتوهای لیزر به صورت مستقیم و متمرکز بر روی این ضایعات پوستی ایجاد شده تابانده می شود. این روش درمان باید در مراکز معتبر و با استفاده از تجهیزات تخصصی و بروز صورت گیرد درمان زگیل تناسلی با استفاده از لیزر یکی از بهترین و مطمئن ترین روش های درمان زگیل است. در این روش امکان عود مجدد بیماری بسیار کم است.  

جراحی زگیل تناسلی

اگر روش های ابتدایی در درمان زگیل تناسلی موثر نباشد، پزشک تصمیم به جراحی نواحی درگیر شده گرفته و باید زگیل های ایجاد شده را در دستگاه تناسلی با استفاده از روش های جراحی نظیر رادیو سوجوی و الکتروسرجری درمان کرد.

بانوان و آقایانی که با بیماری ویروس HPV درگیر شده اند و با استفاده از روش های درمانی و یا به کمک دستگاه ایمنی بدن بهبود یافته اند. ممکن است لازم باشد به مدت دو سال در بازه های زمانی سه الی شش ماه نسبت به آزمایش و تست HPV اقدام کنند

زگیل تناسلی در زنان و مردان

چرا که بعد از درمان اولیه این بیماری امکان انتشار و گسترش مجدد این ویروس وجود دارد. چکاپ و آزمایش زگیل تناسلی  به پزشک شما کمک می کند تا روند درمان و هرگونه تغییر در دهانه رحم و نواحی درگیر با ویروس را بررسی  و کنترل کند. بنابراین برای بانوان نظارت بسیار مهم است چرا که ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار داشته باشید.

در صورت درگیری با ویروس hpv چه کارهایی را باید انجام داد؟

بعد از بروز زگیل تناسلی در بدن چه راهکارهایی باید انجام شود؟

درمان زگیل تناسلی چیست؟

  • رابطه های جنسی خود را محدود کرده و روابط جنسی پر خطر را حذف کنید.
  • معاینه و ارمایش HPV به صورت دوره ای
  • از لیف برای شستشو ناحیه زگیل تناسلی استفاده نکنید.
  • استفاده از کاندوم برای رابطه جنسی
  • از خاراندن  و خشک کردن ناحیه تناسلی به روش مالشی پرهیز کنید.

در بسیاری از گونه های ویروس پاپیلومای انسانی این بیماری توسط سیستم ایمنی بدن دفع خواهد شد. با توجه به گستردگی ویروس hpv و امکان انتقال سریع این ویروس جلوگیری از انتشار و مدیریت ارتباطات جنسی افراد می تواند ما را در کنترل، درمان و پیشگیری از ابتلا به  ویروس یاری کند.

چه زمانی نیاز به تست و آزمایش hpv داریم؟

در مقاله به علائم درگیری با رگیل تناسلی و شواهد وجود این ویروس اشاره کرده ایم که در بسیاری از گونه های این ویروس ممکن است چندین سال به طول انجامد تا علائم HPV بروز کند.

تست HPV بسیار مهم است چرا که در بسیاری از موارد پزشکان فقط به خانم های ۲۱ الی ۲۹ سال  تست اچ پی وی را توصیه می‌کنند. زیرا امکان ابتلا این افراد به سرطان دهانه رحم بیشتر از افراد در سنین دیگر می باشد.

اگر سابقه درگیری قبلی با  ویروس HPV را داشته باشید، در واقع تجربه مشکل زگیل تناسلی داشتید؛ ممکن است پزشک شما تست پاپ اسمیر را به همراه آزمایش HPV برای شما تجویز کند. به طور کلی تست پاپ اسمیر می تواند سلول های غیر طبیعی را تشخیص دهد اما برای تایید عفونت، تست hpv ضروری است.

در صورت درگیری با ویروس اچ پی وی و درمان این بیماری شما باید به صورت دوره ای آزمایش انجام دهید. متخصصین این حوزه به افراد بالای سی سال توصیه دارند هر پنج سال تست پاپ اسمیر را برای بررسی وجود علائم این بیماری یا رفع کامل ویروس اچ پی وی انجام دهند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب :
ژوئن 6, 2022
آزمایش ژنتیک چیست؟ + انواع، کاربردها و تحلیل نتایج
آزمایش ژنتیک چیست؟ آزمایش ژنتیک نوعی آزمایش پزشکی است که تغییرات در ژن ها، کروموزوم ها یا پروتئین ها را مشخص می کند. نتایج یک […]
ژوئن 1, 2022
آزمایش خون و تفسیر کامل آن+ معرفی انواع آزمایش خون
آزمایش خون چیست؟ آزمایش خون چیست؟آزمایش خون برای اندازه گیری یا بررسی سلول ها، مواد شیمیایی، پروتئین ها یا سایر مواد موجود در خون استفاده […]
سپتامبر 19, 2021
CRP و ESR در آزمایش خون چیست؟
آزمایش CRP برای بررسی عفونت و التهاب در بدن انجام می شود. پروتئین فعال C با حساسیت بالا (hs-CRP) و پروتئین فعال C بسیار حساس (us-CRP) نام های دیگری هستند که برای CRP به کار می روند.
آوریل 23, 2024
بهترین زمان آزمایش خون بارداری
مقدمه: قبل از آنکه به بررسی بهترین زمان آزمایش خون بارداری و آزمایش ادرار بارداری بپردازیم بهتری است بدانید که به طور کلی تست های […]
آوریل 21, 2024
طرح پایش سلامت بانوان سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان انجام شد
طرح پایش سلامت بانوان سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان به گزارش روابط عمومی آزمایشگاه آرامش، صبح روز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه۱۴۰۳ بانوان […]
آوریل 20, 2024
جشن گرامیداشت آزمایشگاهیان در آزمایشگاه آرامش برگزار شد
گزارش گرامیداشت آزمایشگاهیان آزمایشگاه آرامش به گزارش روابط عمومی آزمایشگاه در این رویداد که به مناسبت بزرگداشت حکیم جرجانی و روزعلوم ازمایشگاهی در رستوران فرین […]
آوریل 17, 2024
برگزاری وبینار تخصصی با موضوع هموفیلی از تشخیص تا درمان
به گزارش روابط عمومی آزمایشگاه آرامش آکادمی آرامش در روز هموفیلی سخنرانی علمی با موضوع هموفیلی در بستر گوگل میت برگزار شد خانم دکتر نژاد […]
آوریل 13, 2024
آزمایش خون در مدفوع: علائم، علل و روش انجام
مقدمه: آزمایش خون مخفی مدفوع (FOBT) برای یافتن خون در مدفوع استفاده می شود. FOBT خونی را در مدفوع پیدا می کند که شما نمی […]
آوریل 8, 2024
تشخیص زودهنگام آلزایمر با آزمایش خون ممکن شد
مقدمه: در ماه جولای، اولین آزمایش خون مستقیم که برای ارزیابی خطر ابتلای کاربر به بیماری آلزایمر طراحی شده بود، وارد بازار شد. دکتر زالدی […]
آوریل 8, 2024
آزمایش خون RBC: علائم، نحوه انجام و تفسیر نتایج
مقدمه: اگر شرایط سلامتی خاصی از جمله کمبودهای تغذیه ای، اریتروسیتوز و برخی بیماری های مزمن داشته باشید، ممکن است تعداد گلبول های قرمز (RBC) […]

درخواست آزمایش در منزل

نمونه گیری  رایگان در منزل و محل کار شما 

جواب آزمایش را هم بصورت آنلاین دریافت نمایید