لوگو مجله سلامت آزمایشگاه آرامش
جستجو

پاسخگوی آرامش : 02172493

جستجو

پاسخگوی آرامش : 02172493

آزمایش ریزش مو + تفسیر کامل

آزمایش ریزش مو و تفسیر آن
به این متن امتیاز دهید
5/5
فهرست مطالب

آزمایش ریزش مو و تفسیر آزمایش تخصصی ریزش مو

ریزش مو به انگلیسی Hair loss test درمان های موثر برای برخی از انواع ریزش مو در دسترس است. ممکن است بتوانید ریزش مو را معکوس کنید یا حداقل آن را کاهش دهید. در برخی شرایط، مانند ریزش موی تکه‌ای (آلوپسی آره‌آتا)، موها ممکن است بدون درمان در عرض یک سال دوباره رشد کنند.
اگر ریزش موی شما ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد، درمان آن بیماری ضروری خواهد بود. اگر داروی خاصی باعث ریزش مو شده است، ممکن است پزشک آزمایش خون برای بررسی علل ریزش مو تجویز کند.

آزمایش ریزش مو در منزل

آزمایش ریزش مو در منزل

آزمایشگاه شبانه روزی آرامش آزمایش تشخیص ریزش مو در منزل را با نمونه گیری رایگان، تحت پوشش تمامیه بیمه های پایه و تکمیلی انجام میدهد.

تست ریزش مو

برای آقایان
هزار تومان 904
  • Mg , Fe , Zn
  • Vit D3 , Vit B12
  • TSH
  • Progesterone
  • Testosterone
  • قیمت فوق به صورت آزاد محاسبه شده است. در صورت دارا بودن بیمه پایه یا تکمیلی، هزینه تحت پوشش بیمه کسر خواهد شد.
ریزش مو

تست ریزش مو

برای بانوان
میلیون تومان 1,227
  • Mg , Fe , Zn
  • Vit D3 , Vit B12
  • TSH , FSH , LH , PRL
  • Progesterone
  • Testosterone
  • قیمت فوق به صورت آزاد محاسبه شده است. در صورت دارا بودن بیمه پایه یا تکمیلی، هزینه تحت پوشش بیمه کسر خواهد شد.
ریزش مو

نقش Mg منیزیم در ریزش مو چیست؟

آزمایش منیزیم برای اندازه گیری و بررسی مقدار منیزیم در خون شما استفاده می شود. هنگامی که سطح منیزیم خون پایین باشد، فولیکول های مو شل می شوند و اغلب می ریزند. منیزیم در تعادل هورمون ها نقش دارد. عدم تعادل هورمون‌هایی مانند تستوسترون و DHT (دی هیدروتستوسترون) منجر به ریزش مو می‌شود. منیزیم به کنترل این هورمون‌ها کمک می‌کند تا از ریزش مو جلوگیری شود.
منیزیم یک عنصر فلزی است که عمدتا در استخوان ها یافت می شود و برای زندگی ضروری است.

نکته: همچنین در صورت داشتن علائمی مانند حالت تهوع، ضعف، پرش، گرفتگی یا آریتمی قلبی (ضربان قلب نامنظم) ممکن است آزمایش منیزیم به عنوان بخشی از یک سری آزمایش توصیه شود.

چرا منیزیم در خون پایین است؟

ممکن است سطوح پایین غیر طبیعی منیزیم، کلسیم یا پتاسیم در خون خود باشد.

نقش روی Zn در بدن چیست و چرا آزمایش روی برای بدن و ریزش مو مهم است؟

روی یک عنصر کمیاب ضروری با عملکردهای مهم در سراسر بدن است. روی برای سنتز پروتئین، عملکرد آنزیم مهم است و نقش ساختاری در پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک دارد. ماده معدنی روی نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت مو دارد. از طرف دیگر روی کمک می‌کند تا غدد چربی اطراف فولیکول‌های مو عملکرد خود را به نحو احسن انجام دهند. یکی از عمده‌ترین دلایل ریزش مو کمبود روی در بدن است. مطالعات نشان می‌دهند که با خوردن مکمل زینک در اکثر موارد ریزش موی ناشی از کمبود این عنصر به خوبی درمان می‌شود.

علائم کمبود روی ZN در خون چیست؟

کمبود روی می تواند منجر به تغییرات پوستی شود که در ابتدا شبیه اگزما هستند. ممکن است ترک ها و ظاهری لعاب بر روی پوست وجود داشته باشد که اغلب در اطراف دهان، ناحیه پوشک و دست ها، اکثر اوقات با ریزش مو دیده می شود. کمبود روی در خون همچنین یک عامل خطر برای دیابت و چاقی محسوب می شود.

3 دلیل اصلی برای کاهش روی در خون چیست؟

• عدم دریافت روی کافی از طریق رژیم غذایی
• از دست دادن مقادیر اضافی روی از بدن، مانند جذب ضعیف
• افراد مبتلا به بیماری های مزمن

کم خونی ریزش مو

کم خونی و ریزش مو + آیا کم خونی یا کمبود آهن باعث ریزش مو می شود؟

ماده معدنی آهن Fe در بدن انسان به تولید هموگلوبین کمک کرده و مواد مغذی و اکسیژن را به فولیکول‌های مو می‌رساند. بنابراین بدیهی است که کمبود آهن در بدن باعث توقف رشد مو شده و تارهای مو نیز به تدریج نازک خواهند شد. در نتیجه بایستی میزان آهن موجود در خون را بررسی کنید تا میزان سوخت و ساز آهن در بدن متناسب باشد. آهن (Fe) یک ماده معدنی مورد نیاز برای هموگلوبین، پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون است که اکسیژن را حمل می کند.

در رابطه با آزمایش کم خونی بیشتر بخوانید.

کاهش فریتین در فولیکول های مو سبب ضعیف شدن موها و در نهایت ریزش مو می شود. به افرادی که به کمبود فریتین مبتلا هستند اصلاح رژیم غذایی و دریافت مکمل آهن توصیه می شود. اگر علت ریزش مو کاهش آهن بدن و کاهش فریتین باشد افزایش دریافت آهن سبب پر شدن ذخایر فریتین در فولیکول های مو و بهبود سلامت موها می شود.

در رابطه با آزمایش فریتین بیشتر بخوانید.

نقش ویتامین دی D3 در خون چیست؟

کمبود ویتامین دی و ریزش مو، یکی از نقش های ویتامین دی در بدن، تحریک فولیکول های قدیم و جدید مو است. وقتی ویتامین دی در بدن ما کافی نباشد، رشد موهای جدید به تعویق می افتد. ویتامین دی بر بسیاری از جنبه‌های سلامتی بدن ما، به خصوص مکانیسم رشد مو تاثیر می‌گذارد.
کوله کلسیفرول که بیشتر به عنوان ویتامین D3 شناخته می شود، نوعی ویتامین D است. در جریان خون به هورمون تبدیل می شود و به جذب کلسیم و فسفات کمک می کند. این یک ماده مغذی ضروری برای بدن ما برای حفظ استخوان ها و دندان های سالم و همچنین سلامت کلی است. ویتامین D3 به کلیه کمک می کند تا فسفات را به جریان خون بازگرداند و منجر به تعادل مناسب سطوح pH شود. ویتامین D3 همچنین به درمان کم کاری غدد پاراتیروئید کمک می کند.

منابع ویتامین D3 

ویتامین D3 در درجه اول توسط خود بدن در قرار گرفتن در معرض نور خورشید ساخته می شود، علاوه بر این منابع دیگر ویتامین D3 شامل:

• ماهی های چرب مانند سالمون
• تن
• روغن کبد ماهی
• شیر غنی شده
• تخم مرغ
• نان و غلات

تفاوت اصلی بین ویتامین D2 و D3 در این است که ویتامین D2 از محصولات لبنی و سایر منابع غذایی به دست می آید، در حالی که ویتامین D3 به طور طبیعی توسط بدن هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید ساخته می شود و به همین دلیل به عنوان ویتامین آفتاب نیز نامیده می شود.

10 علامت و نشانه کمبود ویتامین D3 و عوارض خطرناک کمبود آن

1. راشیتیسم
2. گرفتگی و انقباض عروق خونی
3. تحت انجام غده تیروئید
4. مشکلات شناختی
5. اختلالات استخوانی
6. کمر درد
7. ریزش مو
8. روماتیسم مفصلی
9. اسکلروز چندگانه
10. مشکلات کبدی

اثر ویتامین B12 بر بدن و ریزش مو چیست؟

کمبود ویتامین و ریزش مو

ویتامین B12 یکی از ویتامین های گروه B است. به کوبالامین نیز معروف است. برای ساخت گلبول های قرمز خون و ترمیم سلول ها و بافت ها حیاتی است. ویتامین B12 همچنین به سلامت اعصاب کمک می کند. ویتامین B12 و فولات با هم برای کمک به عملکرد سلولی کار می کنند. آزمایش خون ویتامین B12 میزان ویتامین B12 در خون شما را اندازه گیری می کند. سطح فولات شما معمولاً همزمان آزمایش می شود.

آیا کمبود ویتامین B12 موجب ریزش مو می شود؟

مصرف مکمل های B12 می تواند سطوح هموسیستئین را کاهش دهد و به همین دلیل باعث می شود موهای موهای خاکستری یا سفید ، تیره تر شوند و ریزش مو کاهش یابد. از آنجا که ویتامین B12 در تشکیل سلول نقش دارد ، فولیکول های مو ممکن است نتوانند موهای جدید را به میزان موثری در مواقعی که سطح ویتامین B12 پایین است ، رشد دهند. بنابراین یکی از عوارض جانبی کمبود ویتامین B12 ممکن است ریزش مو باشد.

نکته: فقر آهن و کمبود ویتامینB12 دست در دست هم موجب کم خونی می شوند و کم خونی یکی از شایع ترین عل ریزش مو است. اگر ویتامین B12 کافی نداشته باشید باعث نوعی کم خونی به نام ماکروسیتیک می شود که منجر به نوروپاتی، نوعی آسیب عصبی در دست ها و پاهای شما با گزگز یا بی حس در آن ناحیه ها می شود.

منابع غذایی ویتامین B12 چیست؟

• گوشت
• طیور
• غذای دریایی
• شیر
• پنیر
• تخم مرغ

تست TSH در ریزش مو چیست؟

تیروئید ریزش مو

TSH مخفف هورمون محرک تیروئید است. آزمایش TSH علائم یک آزمایش خون است که هورمون را اندازه گیری می کند. سطح TSH خیلی بالا یا خیلی پایین ممکن است نشانه ای از مشکل تیروئید باشد.
تیروئید شما هورمون هایی می سازد که نحوه مصرف انرژی بدن را کنترل می کنند. هورمون های تیروئید تقریباً بر هر اندام بدن شما از جمله قلب شما تأثیر می گذارد. آنها به کنترل وزن، دمای بدن، قدرت عضلانی، ریزش مو و حتی خلق و خوی شما کمک می کنند. اگر هورمون تیروئید کافی در خون خود نداشته باشید، بسیاری از عملکردهای بدن شما کند می شود. اگر بیش از حد داشته باشید، بسیاری از عملکردهای بدن سرعت می گیرند.

تیروئید و ریزش مو + ریزش موی تیروئیدی چیست؟

پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید هر دو باعث ایجاد موهای خشک و شکننده و یا نازک شدن موها می‌شود. تیروئید شما توسط غده ای در مغز به نام غده هیپوفیز کنترل می شود. غده هیپوفیز هورمون محرک تیروئید (TSH) می سازد.

در رابطه با آزمایش تیروئید بیشتر بخوانید.

اگر سطح هورمون تیروئید در خون شما خیلی پایین باشد، غده هیپوفیز شما مقادیر بیشتری TSH تولید می کند تا به تیروئید شما بگوید که بیشتر کار کند. اگر سطح هورمون تیروئید شما خیلی بالا باشد، غده هیپوفیز TSH کمی تولید می کند یا اصلا تولید نمی کند. با اندازه گیری سطح TSH در خون، می توانید متوجه شوید که آیا تیروئید شما سطح مناسبی از هورمون ها را تولید می کند یا خیر.

پروژسترون و تاثیر آن بر ریزش مو

پروژسترون سرم آزمایشی برای اندازه گیری میزان پروژسترون در خون است. پروژسترون هورمونی است که عمدتاً در تخمدان ها تولید می شود.
تاثیر هورمون ها بر رشد مو، ریزش مو و یا طاسی یکی از مباحث مهم و مسائلی است که در طول دهه های گذشته بسیاری از دانشمندان و متخصصین بر روی آن تحقیقات و مطالعات فراوانی انجام داده اند. آگاهی از دلایل ریزش مو می تواند کمک بزرگی به پیشگیری از ریزش و از دست دادن موهای سر، ابرو و در کل نقاط مختلف بدن کند.

هورمون محرک فولیکول FSH و ریزش مو

تست FSH برای ارزیابی مشکلات باروری، سلامت اندام های تناسلی (تخمدان ها یا بیضه ها) یا عملکرد هیپوفیز استفاده می شود. در کودکان، برای ارزیابی بلوغ زودرس یا تاخیری استفاده می شود.خون اندازه گیری می کند. FSH هورمونی است که توسط غده هیپوفیز ترشح می شود که در قسمت زیرین مغز قرار دارد.

در زنان، FSH به مدیریت چرخه قاعدگی کمک می کند و تخمدان ها را برای تولید تخمک تحریک می کند. این آزمایش برای کمک به تشخیص یا ارزیابی: یائسگی استفاده می شود. زنانی که سندرم تخمدان پلی کیستیک، کیست تخمدان دارند.

نکته: برای تشخیص ریزش موی هورمونی باید آزمایش LH, FSH, Prolactin, Testosterone, … انجام دهید.

تفسیر آزمایش LH در پکیج ریزش مو

این آزمایش سطح هورمون لوتئینیزه کننده (LH) را در خون شما اندازه گیری می کند. LH توسط غده هیپوفیز شما ساخته می شود. در زنان، هیپوفیز LH را در طول دوره تخمک گذاری چرخه قاعدگی ارسال می کند. این به تخمدان ها می گوید که یک تخمک بالغ را آزاد کنند. در مردان، LH باعث می شود که بیضه ها تستوسترون بسازند.

این آزمایش افزایش هورمون لوتئینیزه کننده (LH) در ادرار را تشخیص می دهد. افزایش این هورمون به تخمدان سیگنال می دهد تا تخمک را آزاد کند. این تست در خانه اغلب توسط زنان برای کمک به پیش‌بینی احتمال آزاد شدن تخمک استفاده می‌شود.

نقش پرولاکتین در ریزش مو و بدن چیست؟

آزمایش پرولاکتین (PRL) سطح پرولاکتین را در خون اندازه گیری می کند. پرولاکتین هورمونی است که توسط غده هیپوفیز، غده کوچکی در پایه مغز ساخته می شود. پرولاکتین بر رشد مو و ریزش مو تأثیر می گذارد. افزایش سطح پرولاکتین برای دوره های طولانی ممکن است منجر به افزایش ریزش مو شود. پرولاکتین همچنین می تواند باعث تولید آندروژن شود که منجر به ریزش مو می شود. پرولاکتین باعث رشد سینه ها و تولید شیر در دوران بارداری و بعد از تولد می شود. سطح پرولاکتین به طور معمول برای زنان باردار و تازه مادران بالا است. سطوح به طور معمول برای زنان غیر باردار و برای مردان پایین است.

عوارض بالا بودن پرولاکتین در خون چیست؟

پرولاکتین اضافی می تواند باعث تولید شیر مادر در مردان و زنانی که باردار یا شیرده نیستند، شود. در زنان، پرولاکتین بیش از حد می تواند باعث مشکلات قاعدگی و ناباروری (ناتوانی در باردار شدن) شود. در مردان، می تواند منجر به کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ شود. چندین مطالعه نشان داده اند که پرولاکتین بر رشد مو و ریزش مو تأثیر می گذارد. افزایش سطح پرولاکتین برای دوره های طولانی ممکن است منجر به افزایش ریزش مو شود. پرولاکتین همچنین می تواند باعث تولید آندروژن شود که منجر به ریزش مو می شود.

7 دیدگاه

  1. سیسیلیا گفت:

    سلام روز بخیر
    چه ازمایشی باید انجام بدم برای ریزش مو ؟
    ریزش چقدر مو در روز طبیعی هست ؟
    اختلالات هورمونی باعث ریزش مو میشه ؟

    • کارشناس آزمایشگاه آرامش گفت:

      اختلال هورمونی بله باعت ریزش مو میشوند
      تست های هورمونی برای ریزش مو انجام میشه که دکتر باید نسخه بنویسند
      آزمایش ویتامین B12.
      آزمایش اسیدفولیک (Vitamin B9, Folic Acid)
      آزمایش ویتامین D.
      آزمایش زینک (Zinc, Zn)
      هورمون های تیروئیدی مانند T-3 ، T-4.
      هورمون محرک تیروئید (TSH)
      هورمون های جنسی مانند تستوسترون فری و توتال (free& total Testosterone)
      دی هیدروکسیل اتیل آندروستندیون (DHEA)

  2. ساره گفت:

    سلام وقت بخیر ، من چند وقته شدیدا ریزش مو دارم ، سطح LH خونم پایینه و مبتلا به PCO هستم ، مکمل های زیادی مصرف کردم اما ریزش موهام کمتر نشده ، چندین داروی هورمونی هم مصرف کردم بی فایده بوده ، چه اقدامی درسته که انجام بدم تا مشکل ریزش مو من حل بشه ، ممنون میشم اگر کمکم کنید ♥️🙏

    • کارشناس آزمایشگاه آرامش گفت:

      تمام موارد در این صفحه نوشته شده، اگر باز سوالی دارید حتما با پزشک متخصص صحبت کنید. بهتر میتونند راهنمایی کنند

    • کارشناس آزمایشگاه آرامش گفت:

      بهترین راهکار این هست که مجدد چکاپ انجام بدین که شامل تست های هورمونی و کم خونی و تیروئیدی باشه که پزشک بتونن بهتر دلیل ریزش مو رو تشخیص بدن
      چون دلیل ریزش مو متفاوت هست و حتی اگر شما سابقه تیروئید داشته باشید میتواند دلیل ریزش مو باشد

  3. جواد گفت:

    سلام وقت بخیر
    من موی سرم چرب هستش و میزان SGPTدر خونم ۵۱ هستش به نطرتون چه کار کنم

    • کارشناس آزمایشگاه آرامش گفت:

      با سلام
      این موضوع کاملا تخصصی است و بهتر است به پزشک معالج خود مراجعه و با او درمیان بگذارید چون خیلی چیزهای دیگر ممکن است تاثیرگذار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب :
ژوئن 6, 2022
آزمایش ژنتیک چیست؟ + انواع، کاربردها و تحلیل نتایج
آزمایش ژنتیک چیست؟ آزمایش ژنتیک نوعی آزمایش پزشکی است که تغییرات در ژن ها، کروموزوم ها یا پروتئین ها را مشخص می کند. نتایج یک […]
ژوئن 1, 2022
آزمایش خون و تفسیر کامل آن+ معرفی انواع آزمایش خون
آزمایش خون چیست؟ آزمایش خون چیست؟آزمایش خون برای اندازه گیری یا بررسی سلول ها، مواد شیمیایی، پروتئین ها یا سایر مواد موجود در خون استفاده […]
سپتامبر 19, 2021
CRP و ESR در آزمایش خون چیست؟
آزمایش CRP برای بررسی عفونت و التهاب در بدن انجام می شود. پروتئین فعال C با حساسیت بالا (hs-CRP) و پروتئین فعال C بسیار حساس (us-CRP) نام های دیگری هستند که برای CRP به کار می روند.
آوریل 25, 2024
حضور معاون وزیر بهداشت در غرفه آزمایشگاه آرامش
حضور معاون وزیر بهداشت در غرفه آزمایشگاه آرامش دکتر فرشیدی معاون بهداشت وزیر بهداشت در حاشیه نمایشگاه سلامت از غرفه آزمایشگاه آرامش بازدید کرد. به […]
آوریل 23, 2024
بهترین زمان آزمایش خون بارداری
مقدمه: قبل از آنکه به بررسی بهترین زمان آزمایش خون بارداری و آزمایش ادرار بارداری بپردازیم بهتری است بدانید که به طور کلی تست های […]
آوریل 21, 2024
طرح پایش سلامت بانوان سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان انجام شد
طرح پایش سلامت بانوان سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان به گزارش روابط عمومی آزمایشگاه آرامش، صبح روز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه۱۴۰۳ بانوان […]
آوریل 20, 2024
جشن گرامیداشت آزمایشگاهیان در آزمایشگاه آرامش برگزار شد
گزارش گرامیداشت آزمایشگاهیان آزمایشگاه آرامش به گزارش روابط عمومی آزمایشگاه در این رویداد که به مناسبت بزرگداشت حکیم جرجانی و روزعلوم ازمایشگاهی در رستوران فرین […]
آوریل 17, 2024
برگزاری وبینار تخصصی با موضوع هموفیلی از تشخیص تا درمان
به گزارش روابط عمومی آزمایشگاه آرامش آکادمی آرامش در روز هموفیلی سخنرانی علمی با موضوع هموفیلی در بستر گوگل میت برگزار شد خانم دکتر نژاد […]
آوریل 13, 2024
آزمایش خون در مدفوع: علائم، علل و روش انجام
مقدمه: آزمایش خون مخفی مدفوع (FOBT) برای یافتن خون در مدفوع استفاده می شود. FOBT خونی را در مدفوع پیدا می کند که شما نمی […]
آوریل 8, 2024
تشخیص زودهنگام آلزایمر با آزمایش خون ممکن شد
مقدمه: در ماه جولای، اولین آزمایش خون مستقیم که برای ارزیابی خطر ابتلای کاربر به بیماری آلزایمر طراحی شده بود، وارد بازار شد. دکتر زالدی […]

درخواست آزمایش در منزل

نمونه گیری  رایگان در منزل و محل کار شما 

جواب آزمایش را هم بصورت آنلاین دریافت نمایید