لوگو مجله سلامت آزمایشگاه آرامش
جستجو

پاسخگوی آرامش : 02172493

جستجو

پاسخگوی آرامش : 02172493

آزمایش خون در مدفوع: علائم، علل و روش انجام

آزمایش خون در مدفوع: علائم، علل و روش انجام
به این متن امتیاز دهید
5/5
فهرست مطالب

مقدمه: آزمایش خون مخفی مدفوع (FOBT) برای یافتن خون در مدفوع استفاده می شود. FOBT خونی را در مدفوع پیدا می کند که شما نمی توانید آن را ببینید. وجود خون در مدفوع ممکن است نشانه سرطان روده بزرگ یا مشکلات پزشکی دیگری مانند زخم یا پولیپ باشد. پولیپ ها زائده هایی هستند که در دیواره داخلی روده بزرگ و راست روده ایجاد می شوند. آزمایش خون در مدفوع یکی از ابزارهای غربالگری است که پزشکان برای یافتن سرطان کولورکتال از آن استفاده می کنند. غربالگری منظم سرطان کولورکتال برای افراد 45 سال و بالاتر توصیه می شود. اگر سابقه خانوادگی سرطان کولورکتال دارید یا سایر عوامل خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را دارید، پزشک ممکن است توصیه کند که غربالگری منظم را زودتر شروع کنید.

آزمایش خون در مدفوع چیست؟

آزمایش خون در مدفوع (FOBT) یک آزمایش تشخیصی برای ارزیابی خون پنهان (مخفی) در مدفوع است. این آزمایش معمولاً برای غربالگری سرطان کولورکتال به ویژه در کشورهای توسعه یافته استفاده می شود. سرطان روده بزرگ یکی از شایع ترین سرطان ها در مردان و زنان در سراسر جهان است. بنابراین، تشخیص زودهنگام ضروری است. هنگامی که از این روش به درستی برای غربالگری استفاده شود، می تواند با تشخیص زودهنگام منجر به کاهش قابل توجه مرگ و میر گردد. روش های غربالگری جدیدتری از جمله آزمایش ایمونوشیمیایی مدفوع (FIT) توسعه یافته است. در این تکنیک از آنتی بادی ها برای تشخیص خون در مدفوع استفاده می شود. این روش‌های جدیدتر به دلیل افزایش ویژگی، حساسیت و کاهش هزینه، جایگزین FOBT برای غربالگری سرطان کولون شده‌اند.

در رابطه با آزمایش سرطان بیشتر بخوانید.

هنگامی که خون وارد دستگاه گوارش فوقانی می شود، بخش گلوبین مولکول هموگلوبین به طور کامل توسط آنزیم های پروتئولیتیک هضم می شود. هِم در اثر عمل باکتریایی به پورفیرین تبدیل می شود. هموگلوبین وارد شده به قسمت تحتانی روده بزرگ تا حد زیادی هضم نشده است. در افراد عادی، حجم خون از دست رفته از دستگاه گوارش 0.5 تا 1.5 میلی لیتر در روز است. آزمایش خون مخفی مدفوع معمولاً این مقدار خون را تشخیص نمی دهد.

مطلب پیشنهادی: آزمایش خون چیست؟

روش های استاندارد برای تشخیص خون مخفی مبتنی بر تشخیص هموگلوبین یا محصولات تجزیه آن است. خون مدفوع را نیز می توان با بررسی ماکروسکوپی مدفوع از نظر وجود سلول های خونی یا کریستال های هماتین یا با شناسایی طیف سنجی هموگلوبین و مشتقات آن تشخیص داد.

مطلب پیشنهادی: سرطان چیست؟

انواع آزمایش خون مخفی مدفوع چیست؟

انواع آزمایش خون مخفی مدفوع چیست؟

2 نوع آزمایش خون در مدفوع وجود دارد که هر دوی آنها را می توانید در خانه انجام دهید:

FOBT مبتنی بر Guaiac

در طول آزمایش، نمونه مدفوع را روی کارت آزمایشی که با ماده گیاهی به نام گایاک پوشانده شده است قرار می دهند. در صورت وجود خون در مدفوع، رنگ کارت تغییر می کند. سپس، کارت برای تفسیر به بخش آنالیز آزمایشگاه ارسال می شود. 

برخی از FOBT های مبتنی بر گایاک از پدهای قابل شستشو به جای کارت استفاده می کنند. آنها بدون نسخه در بسیاری از داروخانه ها در دسترس هستند. نتایج بلافاصله در دسترس کاربر قرار می گیرد.

تست ایمونوشیمیایی مدفوع (FIT) یا FOBT ایمونوشیمیایی

در این آزمایش از پروتئین تخصصی به نام آنتی بادی استفاده می شود. این پروتئین خاص به هموگلوبین، قسمت حامل اکسیژن از گلبول های قرمز خون می چسبد. نمونه ای از مدفوع در یک لوله یا روی کارت قرار داده می شود و برای آزمایش به پزشک یا آزمایشگاه فرستاده می شود.

تست ایمونوشیمیایی مزایایی نسبت به تست گایاک دارد. اما هر دو آزمایش استفاده می شوند و می توانند اطلاعاتی در مورد خون در مدفوع ارائه دهند.

قبل از آزمایش خون در مدفوع مبتنی بر گایاک از چه چیزهایی باید اجتناب کنم؟

قبل از یک FOBT مبتنی بر گایاک، نباید برخی غذاها و یا داروهای خاصی مصرف کنید. برخی از مواد می توانند باعث شوند که آزمایش نشان دهد که در مدفوع خون وجود دارد در حالی که خون وجود ندارد. به این نتیجه مثبت کاذب می گویند.

اگر آزمایش گایاک را انجام می دهید، با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد رژیم غذایی و داروهایی که مصرف می کنید صحبت کنید. تست‌های مختلفی وجود دارد و هر کدام توصیه‌های متفاوتی برای اجتناب از آن دارند.

اغلب اوقات، پزشک می گوید که مصرف فیبر خود را افزایش دهید. همچنین به احتمال زیاد باید از موارد زیر اجتناب کنید:

  • برخی مکمل های ویتامین مانند ویتامین C و آهن
  • گوشت قرمز، مانند گوشت گاو و بره
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن
  • داروهای رقیق کننده خون

برای برخی از FOBT های مبتنی بر گایاک، باید از برخی میوه ها و سبزیجات اجتناب کنید. از پزشک بپرسید یا به دستورالعمل های FOBT خود مراجعه کنید تا بدانید از چه چیزی و برای چه مدت باید اجتناب کنید.

روش انجام آزمایش خون در مدفوع

روش انجام آزمایش خون در مدفوع

آزمایش خون مخفی مدفوع (FOBT) را می توان در شرایط بستری یا سرپایی انجام داد. در شرایط بستری، مدفوع ممکن است به صورت دستی در طی معاینه رکتوم دیجیتالی به دست آید و روی کارت‌های تست نهفته هِم قرار گیرد. در شرایط سرپایی، بیمار نمونه مدفوع را در خانه می گیرد و سپس آن را به آزمایشگاه می فرستد.

مدفوع در حالت ایده آل باید قبل از تماس با آب توالت نمونه برداری شود زیرا هموگلوبین از نمونه خارج می شود و ضدعفونی کننده های توالت ممکن است نتایج را تحت تأثیر قرار دهند. از آنجایی که ممکن است خون به طور یکنواخت در داخل مدفوع توزیع نشود و خونریزی ممکن است متناوب باشد، جمع آوری نمونه از بیش از یک ناحیه مهم است. مجموعه باید در سه روز مختلف تکرار شود.

بهتر است نمونه را در معرض گرما یا رطوبت شدید قرار ندهید. نمونه های خشک شده را می توان به مدت 14 روز در دمای اتاق نگهداری کرد. اگر بین جمع آوری نمونه و تجزیه و تحلیل تاخیر وجود داشته باشد، نتایج منفی کاذب ممکن است به دلیل تخریب فعالیت شبه پروکسیداز هم در مدفوع مرطوب دیده شود. اگر نمونه‌ها مستقیماً روی کاغذ صافی در کیت آزمایش جمع‌آوری شوند و اجازه داده شود خشک شوند، می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد.

در برخی روش‌های ایمونولوژیک، از دستگاه‌های جمع‌آوری با نگهدارنده‌های مایع استفاده می‌شود و نمونه‌هایی از بیماران را می‌توان با آغشته کردن مدفوع بر روی کارت ارائه شده جمع‌آوری کرد. برای اکثر روش‌ها، آماده‌سازی بیمار برای دستیابی به نتایج بهینه مورد نیاز است. اگر خون در مدفوع یا ادرار قابل مشاهده است (مانند قاعدگی، بواسیر فعال یا عفونت دستگاه ادراری) نباید نمونه جمع آوری شود.

کاربردهای آزمایش خون در مدفوع

شایع ترین نشانه های FOBT عبارتند از کم خونی، نگرانی در مورد خونریزی گوارشی و غربالگری سرطان روده بزرگ. همچنین می‌توان از آن برای کمک به تشخیص سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) از بیماری التهابی روده (IBD) استفاده کرد، که احتمالاً نتیجه آزمایش مثبت را به همراه دارد.

مطلب پیشنهادی: آزمایش مدفوع چه چیزی را نشان می دهد؟

FOBT برای تشخیص خونریزی گوارشی انجام می شود و اغلب به عنوان یک آزمایش غربالگری برای سرطان کولورکتال، یکی از شایع ترین سرطان ها در بسیاری از نقاط جهان استفاده می شود. مطالعات زیادی در مورد استفاده از آزمایش خون مخفی در مدفوع برای تشخیص زودهنگام سرطان کولورکتال انجام شده است.

FOBT همچنین یک بررسی حیاتی در بیماران مبتلا به کم خونی فقر آهن برای رد خونریزی گوارشی به عنوان علت کم خونی است. از آنجایی که خونریزی از هر قسمت از دستگاه گوارش می تواند باعث کمبود آهن شود، انتخاب آزمایش مناسب مهم است. آزمایش بر اساس روش های گایاک یا ایمونولوژیک احتمال کمتری برای تشخیص خونریزی دستگاه گوارش فوقانی دارد.

آزمایش هم پورفیرین در تشخیص خونریزی دستگاه گوارش فوقانی بهتر است و می تواند 90 درصد خونریزی دستگاه گوارش فوقانی را تشخیص دهد. کمتر از 5 میلی لیتر از دست دادن خون در روز را می توان تشخیص داد.

در رابطه با ازمایش کم خونی بیشتر بخوانید.

امادگی های لازم برای انجام آزمایش خون در مدفوع

آزمایش خون مخفی مدفوع نیاز به محدودیت در مصرف دارو و مواد غذایی قبل از آزمایش دارد. این محدودیت ها خطر نتایج منفی کاذب و مثبت کاذب را کاهش می دهد. مطالعات بسیاری برای ارزیابی خطر این نتایج نادرست وجود دارد. یک مطالعه گذشته نگر، داروهایی را که می‌توانند نتایج مثبت کاذب ایجاد کنند، ارزیابی کرد و بیماران را تشویق کرد تا در صورت امکان، از مصرف این داروها به مدت هفت روز قبل از آزمایش اجتناب کنند. داروهای ذکر شده عبارتند از اسید استیل سالیسیلیک، هپارین شکسته نشده یا با وزن مولکولی کم، وارفارین، کلوپیدوگرل، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین. این مطالعه نشان داد که 10.9 درصد از بیماران با FOBT مثبت و بدون محدودیت غذایی یا دارویی از قبل، ارزیابی‌های آندوسکوپی پیگیری طبیعی داشتند.

مطلب پیشنهادی: شرایط نمونه گیری و آمادگی های لازم قبل از آزمایش

اجتناب از برخی غذاها به مدت سه روز قبل از FOBT باید به جلوگیری از نتایج کاذب آزمایش کمک کند. جمع آوری نامناسب در بیماران مبتلا به هماچوری یا قاعدگی نیز ممکن است منجر به نتایج آزمایش مثبت کاذب شود.

روش‌های مبتنی بر Guaiac مستعد تداخل بسیاری از منابع هستند. یکی از آنها پراکسیدازهای گیاهی است. میوه ها و سبزیجات خام مانند شلغم، کلم بروکلی، ترب کوهی، گل کلم، طالبی، ازگیل و تربچه قرمز حاوی غلظت بالایی از پراکسیدازها هستند. این پراکسیدازها پروتئین های Heme هستند و دارای گروه پروتزی فری پروتوپورفیرین IX (همین) هستند و باعث نتایج مثبت کاذب در تست های مبتنی بر گایاک می شوند. با این حال، نشان داده شده است که پختن سبزیجات در دمای 100 درجه سانتی گراد به مدت 20 دقیقه، فعالیت پراکسیداز گیاه را غیرفعال می کند.

علاوه بر این، اسید معده پراکسیداز را دناتوره می کند، بنابراین مصرف سبزیجات خام نباید در بیمارانی که ترشح اسید معده طبیعی دارند مشکل ساز باشد. مصرف روزانه 750 گرم میوه و سبزیجات خام و غنی از پراکسیداز می تواند باعث نتایج مثبت کاذب شود. این مقدار غیرعادی زیادی از پوشش گیاهی است که باید روزانه خورده شود. در حالی که تأخیر در توسعه لام تا 48 ساعت تداخل پراکسیدازهای گیاهی را کاهش می‌دهد، بسیاری از تولیدکنندگان آزمایش‌های مبتنی بر گایاک توصیه می‌کنند که میوه‌ها و سبزیجات حاوی پراکسیداز بالا قبل و در طول جمع‌آوری نمونه‌ها حذف شوند. در رابطه با سرطان معده بیشتر بخوانید.

مصرف گوشت قرمز به دلیل فعالیت پراکسیداز هم در گوشت می تواند نتایج مثبت کاذب ایجاد کند. نرخ مثبت کاذب زمانی بالاتر بود که آبرسانی مجدد قبل از تجزیه و تحلیل استفاده شد. حتی پس از پختن گوشت، مقداری فعالیت پراکسیداز قابل تشخیص است. مطالعات بر روی داوطلبان سالم نشان داده است که حدود سه روز طول می کشد تا خطر آزمایش مثبت کاذب ناشی از مصرف گوشت از بین برود. در حالی که توصیه های فعلی این است که حداقل سه روز قبل از انجام آزمایش از مصرف گوشت قرمز خودداری کنید، اما مدت زمانی که طول می کشد تا خطر نتایج مثبت کاذب پس از قطع گوشت قرمز ناپدید شود، ممکن است در موقعیت های بالینی مختلف و در افرادی که حرکات روده تغییر یافته دارند، متفاوت باشد. با این حال، دیگران هیچ اثر قابل توجهی از گوشت قرمز بر روی آزمایش خون مخفی پیدا نکرده اند.

یک متاآنالیز داده به این نتیجه رسید که محدودیت رژیم غذایی ممکن است برای آزمایش خون مخفی مدفوع مبتنی بر گایاک ضروری نباشد. اسید اسکوربیک (ویتامین C) همچنین می تواند بر اکسیداسیون آلفا-گوایاکونیک اسید تأثیر منفی بگذارد زیرا ویتامین C یک عامل کاهش دهنده است. مصرف روزانه 1 تا 2 گرم ویتامین C می تواند نتیجه منفی کاذب ایجاد کند. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که مصرف معمولی ویتامین C بعید است نتایج مثبت کاذب را به همراه داشته باشد.

یک مطالعه اخیر نشان داد که مصرف 60 میلی گرم ویتامین C و 500 میلی لیتر آب پرتقال (350 میلی گرم ویتامین C) نتایج متفاوتی را ایجاد کرد. در افراد مصرف کننده مکمل های با دوز بالا، نتایج منفی کاذب مشاهده شد.

استفاده از محلول ضد عفونی کننده پوویدون-ید با نتایج مثبت کاذب با سنجش مبتنی بر گایاک همراه است. مطالعات آزمایشگاهی نشان داد که 0.005 میلی لیتر رقت 1:1000 این محلول نتیجه مثبت کاذب می دهد. این تداخل به دلیل ید موجود در آنتی سپتیک است که باعث اکسیداسیون آلفا-گوایاکونیک اسید می شود.

استفاده از چنین محلول های ضد عفونی کننده در ناحیه پری مقعد یا در حین کاتتریزاسیون ادرار باید قبل از FOBT با استفاده از روش های گایاک اجتناب شود. داروهایی مانند آسپرین، سایر داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، کورتیکواستروئیدها یا فنیل بوتازون، عوامل شیمی درمانی سرطان و الکل بیش از حد همگی می توانند به دلیل از دست دادن خون در اثر تحریک معده باعث واکنش مثبت شوند. با این حال، مطالعات اخیر نشان می‌دهد که آسپرین با دوز پایین روی آزمایش تأثیر نمی‌گذارد. در مقایسه آزمودنی‌هایی که آسپرین یا سایر داروهای ضد التهابی مصرف می‌کنند با افرادی که مصرف نمی‌کنند، تفاوتی در میزان نتایج مثبت FOBT یافت نشد. بنابراین، اجتناب از این داروها قبل از آزمایش خون مخفی مدفوع ممکن است ضروری نباشد.

مطلب پیشنهادی: تست های تشخیص سرطان معده

ضدعفونی کننده های توالت ممکن است نتایج مثبت کاذب ایجاد کنند. ضدعفونی‌کننده‌های تولیدکننده کلر نتایج مثبت کاذب را با روش‌های گایاک به همراه خواهند داشت. ضدعفونی کننده های غیر تولید کننده کلر، تشخیص ایمونولوژیک هموگلوبین را کاهش می دهند.

دلایل وجود خون مخفی در مدفوع

دلایل وجود خون مخفی در مدفوع

خون مخفی مدفوع می تواند ثانویه به چندین علت وجود داشته باشد که در اینجا به برخی از آنها اشاره خواهد شد. علل نئوپلاستیک شامل آدنوکارسینوم، متاستاز دستگاه گوارش، لنفوم و لیومیوسارکوم است. علل التهابی عبارتند از بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، گاستریت، بیماری زخم معده، و خونریزی دیورتیکول.

علل عروقی شامل آنژیودیسپلازی، اکتازی وریدی، خونریزی واریس، همانژیوم، اکتازی عروق آنترال معده و ضایعه دیورتیکولی است. علل عفونی عبارتند از: سالمونلاها، اشرشیاکلی انتروتهاجمی و انتروهموراژیک، شیگلا، نایسریا، یرسینیا، مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، کمپیلوباکترها و عفونت های استرونژیلوئیدس.

تفسیر نتایج آزمایش خون در مدفوع

تفسیر نتایج آزمایش خون در مدفوع

کارت FOBT که آبی نشود، تست منفی محسوب می شود. اگر کارت آبی شود، این مثبت است و نیاز به بررسی بیشتر گوارشی دارد.

از دست دادن خون طبیعی مدفوع بر اساس روش‌های رادیو کروم (گلبول‌های قرمز با برچسب 51Cr) می‌تواند به 1.5 میلی لیتر خون در روز نزدیک شود.

در بیماران مبتلا به آدنوم خوش خیم یا کارسینوم روده بزرگ، خونریزی اغلب میکروسکوپی است، اما با این حال، می تواند بیش از 1.5 میلی لیتر در روز باشد. با این حال، خونریزی می تواند متناوب باشد. بنابراین همیشه نمی توان با اندازه گیری از دست دادن خون مدفوع، خونریزی طبیعی را از پاتولوژیک تشخیص داد.

علاوه بر این، میزان از دست دادن خون از تومورها می تواند روزانه متفاوت باشد، و توزیع غیریکنواختی هموگلوبین و محصولات آن در مدفوع وجود دارد.

زخم معده، هموروئید و دیورتیکول نیز از علل از دست دادن خون مخفی مدفوع هستند. خونریزی از این شرایط بسیار متغیر است. از بین تمام روش‌های موجود، آزمایش هم-پورفیرین احتمال بیشتری برای تشخیص مقدار کمی از دست دادن خون از دستگاه گوارش فوقانی دارد، مانند آنچه در اثر آسپرین مشاهده می‌شود.

ریسک های آزمایش خون در مدفوع

خطرات و محدودیت های آزمایش خون در مدفوع عبارتند از:

  • تست همیشه دقیق نیست اگر سرطان یا پولیپ خونریزی نداشته باشد، آزمایش خون مخفی مدفوع می تواند در صورت وجود سرطان، نتیجه آزمایش منفی را نشان دهد (نتیجه منفی کاذب).
    اگر خونریزی از منابع دیگر مانند زخم معده، هموروئید یا حتی خون بلعیده شده از دهان یا بینی باشد، آزمایش می تواند نتیجه مثبتی را نشان دهد که ناشی از سرطان نباشد (نتیجه مثبت کاذب).
  • انجام آزمایش خون مخفی مدفوع ممکن است منجر به آزمایشات اضافی شود. اگر نتیجه آزمایش خون مخفی مدفوع مثبت باشد، پزشک ممکن است آزمایشی را برای بررسی داخل روده بزرگ مانند کولونوسکوپی توصیه کند.

سوالات متداول

قبل از FIT از چه چیزهایی باید اجتناب کنم؟

قبل از FIT، نیازی به تغییر رژیم غذایی ندارید، اما باید از مصرف برخی داروها اجتناب کنید. NSAID ها و داروهای رقیق کننده خون ممکن است نتایج آزمایش را تغییر دهند. پزشک قبل از انجام آزمایش به بیمار اطلاع می دهد که از چه داروهایی اجتناب کند.

چه زمانی باید آزمایش خون پنهان در مدفوع انجام داد؟

با پزشک در مورد شرایط پزشکی خود صحبت کنید تا بهترین زمان برای FOBT و نیاز به آن را تعیین کنند. به عنوان مثال، در صورت داشتن هموروئید خونریزی دهنده، زخم معده یا ورم معده، آزمایش نباید انجام شود. همچنین نباید در طول دوره قاعدگی آزمایش را انجام داد. اینها می توانند نتیجه مثبت کاذب داشته باشند.

چگونه نمونه مدفوع را برای این آزمایش بگیریم؟

پزشک دستورالعمل‌هایی را برای نحوه بهترین جمع‌آوری نمونه‌های مدفوع برای FOBT به بیمار می‌دهد، چه در حال انجام آزمایش گایاک یا آزمایش ایمونوشیمیایی باشید. نام‌های تجاری مختلفی برای FOBT وجود دارد و دستورالعمل‌ها می‌تواند برای هر یک متفاوت باشد.

FOBT مبتنی بر Guaiac

برای FOBT مبتنی بر گایاک، باید 3 نمونه مدفوع جمع آوری کنید. معمولاً این نمونه ها باید در یک ظرف تمیز جمع آوری شوند. این بدان معنی است که نمونه با ادرار یا آب توالت مخلوط نمی شود.

بسته آزمایشی شامل یک اپلیکاتور خواهد بود. از اپلیکاتور برای قرار دادن نمونه مدفوع روی کارت ها یا اسلایدهای ارائه شده استفاده می شود. کارت ها طبق دستورالعمل بسته بندی و در آزمایشگاه بررسی می شوند.

گاهی اوقات، FOBT گایاک با دستمال های قابل شستشو انجام می شود. پس از اجابت مزاج، دستمال مرطوب ارائه شده را داخل توالت بیندازید. اگر خون در مدفوع وجود داشته باشد، دستمال مرطوب تغییر رنگ می دهد. نتایج را برای 3 حرکت روده ثبت کنید و اطلاعات را برای پزشک ارسال می کنید که البته این تست خیلی قابل تایید پزشکان نمی باشد

آزمایش خون در مدفوع FIT

برای FIT، باید 2 تا 3 نمونه مدفوع جمع آوری شود. این نمونه مدفوع را می توان با استفاده از ابزار اپلیکاتور موجود در کیت از توالت جمع آوری کرد. شما نمونه را روی ظرف اعمال خواهید کرد. نمونه ها طبق دستور بسته بندی و به آزمایشگاه تحویل داده میشود.

بعد از آزمایش خون پنهان در مدفوع چه انتظاری باید داشت؟

شما می توانید بلافاصله پس از اتمام FOBT فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید. پس از اعلام نتایج، با پزشک خود در مورد اینکه آیا اقدامات بعدی وجود دارد یا خیر صحبت کنید.

سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید

قبل از انجام FOBT، سؤالات زیر را بپرسید:

  • چرا این تست را به من توصیه می کنید؟
  • تفاوت بین FOBT مبتنی بر گایاک و FOBT ایمونوشیمیایی چیست؟
  • کدام آزمایش را پیشنهاد می کنید و چرا؟
  • هر چند وقت یک بار باید این آزمایش را انجام دهم؟
  • قبل از آزمایش چه بخورم یا بنوشم؟
  • آیا باید قبل از انجام آزمایش از مصرف هر گونه غذا یا دارویی اجتناب کنم؟
  • FOBT در تشخیص خون در مدفوع چقدر دقیق است؟
  • FOBT در تشخیص پولیپ و سرطان کولورکتال چقدر دقیق است؟
  • نتیجه مثبت کاذب چیست؟ نتیجه منفی کاذب چیست؟
  • چه زمانی نتایج آزمایش آماده می شود؟
  • آیا انجام آزمایش دیگری با FOBT مانند آزمایش سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر را توصیه می کنید؟
  • اگر نتایج نشان دهنده وجود خون در مدفوع باشد، آیا آزمایشات بیشتری مانند کولونوسکوپی ضروری است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب :
ژوئن 6, 2022
آزمایش ژنتیک چیست؟ + انواع، کاربردها و تحلیل نتایج
آزمایش ژنتیک چیست؟ آزمایش ژنتیک نوعی آزمایش پزشکی است که تغییرات در ژن ها، کروموزوم ها یا پروتئین ها را مشخص می کند. نتایج یک […]
ژوئن 1, 2022
آزمایش خون و تفسیر کامل آن+ معرفی انواع آزمایش خون
آزمایش خون چیست؟ آزمایش خون چیست؟آزمایش خون برای اندازه گیری یا بررسی سلول ها، مواد شیمیایی، پروتئین ها یا سایر مواد موجود در خون استفاده […]
سپتامبر 19, 2021
CRP و ESR در آزمایش خون چیست؟
آزمایش CRP برای بررسی عفونت و التهاب در بدن انجام می شود. پروتئین فعال C با حساسیت بالا (hs-CRP) و پروتئین فعال C بسیار حساس (us-CRP) نام های دیگری هستند که برای CRP به کار می روند.
آوریل 25, 2024
حضور معاون وزیر بهداشت در غرفه آزمایشگاه آرامش
حضور معاون وزیر بهداشت در غرفه آزمایشگاه آرامش دکتر فرشیدی معاون بهداشت وزیر بهداشت در حاشیه نمایشگاه سلامت از غرفه آزمایشگاه آرامش بازدید کرد. به […]
آوریل 23, 2024
بهترین زمان آزمایش خون بارداری
مقدمه: قبل از آنکه به بررسی بهترین زمان آزمایش خون بارداری و آزمایش ادرار بارداری بپردازیم بهتری است بدانید که به طور کلی تست های […]
آوریل 21, 2024
طرح پایش سلامت بانوان سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان انجام شد
طرح پایش سلامت بانوان سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان به گزارش روابط عمومی آزمایشگاه آرامش، صبح روز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه۱۴۰۳ بانوان […]
آوریل 20, 2024
جشن گرامیداشت آزمایشگاهیان در آزمایشگاه آرامش برگزار شد
گزارش گرامیداشت آزمایشگاهیان آزمایشگاه آرامش به گزارش روابط عمومی آزمایشگاه در این رویداد که به مناسبت بزرگداشت حکیم جرجانی و روزعلوم ازمایشگاهی در رستوران فرین […]
آوریل 17, 2024
برگزاری وبینار تخصصی با موضوع هموفیلی از تشخیص تا درمان
به گزارش روابط عمومی آزمایشگاه آرامش آکادمی آرامش در روز هموفیلی سخنرانی علمی با موضوع هموفیلی در بستر گوگل میت برگزار شد خانم دکتر نژاد […]
آوریل 13, 2024
آزمایش خون در مدفوع: علائم، علل و روش انجام
مقدمه: آزمایش خون مخفی مدفوع (FOBT) برای یافتن خون در مدفوع استفاده می شود. FOBT خونی را در مدفوع پیدا می کند که شما نمی […]
آوریل 8, 2024
تشخیص زودهنگام آلزایمر با آزمایش خون ممکن شد
مقدمه: در ماه جولای، اولین آزمایش خون مستقیم که برای ارزیابی خطر ابتلای کاربر به بیماری آلزایمر طراحی شده بود، وارد بازار شد. دکتر زالدی […]

درخواست آزمایش در منزل

نمونه گیری  رایگان در منزل و محل کار شما 

جواب آزمایش را هم بصورت آنلاین دریافت نمایید