لوگو مجله سلامت آزمایشگاه آرامش
جستجو

پاسخگوی آرامش : 02172493

جستجو

پاسخگوی آرامش : 02172493

سرطان معده + انواع، علل و علائم

سرطان معده + انواع، علل و علائم
به این متن امتیاز دهید
5/5
فهرست مطالب

مقدمه:
سرطان معده (Stomach Cancer) سرطانی است که در هر جایی از معده وجود دارد. معده بخشی از دستگاه گوارش است. به هضم غذا کمک می کند. اینکه سرطان معده چقدر جدی است به بزرگی سرطان، گسترش آن و سلامت عمومی شما بستگی دارد. در این مطلب به بررسی کامل آن پرداخته و علائم آن را معرفی می کنیم. همچنین علل ابتلا به آن را توضیح می دهیم و انواع آن را نیز به همراه روش های درمان و کاهش ریسک خطر ابتلا به آن را نیز بررس میکنیم.

سرطان معده چیست؟

سرطان معده چیست

سرطان معده که Gastric Cancer نیز نامیده می شود، رشد غیر قابل کنترل سلول هایی است که از معده شروع می شود. معده در قسمت میانی بالای شکم، درست زیر دنده ها قرار دارد. معده به تجزیه و هضم غذا کمک می کند. سرطان معده ممکن است در هر قسمتی از معده رخ دهد. در بیشتر نقاط جهان، سرطان معده در قسمت اصلی معده اتفاق می افتد. این قسمت را بدن معده می نامند.

در ایالات متحده، سرطان معده بیشتر از محل اتصال معده به مری شروع می شود. این قسمتی است که در آن لوله بلندی که غذایی را می بلعید به معده می رسد. لوله ای که غذا را به معده می رساند، مری نامیده می شود.

جایی که سرطان در معده شروع می شود یکی از عواملی است که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی هنگام تهیه یک برنامه درمانی به آن فکر می کنند. سایر عوامل ممکن است شامل مرحله سرطان و نوع سلول های درگیر باشد. درمان اغلب شامل جراحی برای برداشتن سرطان معده است. درمان های دیگر ممکن است قبل و بعد از جراحی استفاده شود.

اگر سرطان فقط در معده باشد، درمان gastric cancer به احتمال زیاد موفقیت آمیز است. پیش آگهی برای افراد مبتلا به سرطان معده کوچک بسیار خوب است. بسیاری می توانند انتظار درمان داشته باشند. بیشتر سرطان های معده زمانی پیدا می شوند که بیماری پیشرفته باشد و احتمال درمان آن کمتر است. سرطان معده که از طریق دیواره معده رشد می کند یا به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد، درمان آن سخت تر است.

بطور کلی سرطان زمانی شروع می شود که سلول های بدن شروع به رشد خارج از کنترل می کنند. سلول‌ها تقریباً در هر قسمت از بدن می‌توانند به سرطان تبدیل شوند و سپس به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابند.  gastric cancer نیز زمانی شروع می شود که سلول های معده شروع به رشد غیرقابل کنترل می کنند.

ساختار و عملکرد معده در بدن

برای درک سرطان معده، دانستن ساختار و عملکرد طبیعی معده کمک می کند. تصویر رنگی دستگاه گوارش که محل مری، معده، پانکراس، کولون عرضی، کولون نزولی، کولون سیگموئید، مقعد، رکتوم، آپاندیس، سکوم، کولون صعودی، روده کوچک، کیسه صفرا و کبد را نشان می دهد. معده یک اندام کیسه مانند است که بخش مهمی از دستگاه گوارش است.

پس از جویدن و بلعیدن غذا، وارد مری می شود، لوله ای که غذا را از طریق گلو و قفسه سینه به معده می رساند. مری در محل اتصال معده به مری (GE) که درست زیر دیافراگم (ورقه نازک ماهیچه تنفسی زیر ریه ها) قرار دارد به معده می پیوندد. سپس معده با ترشح شیره معده شروع به هضم غذا می کند. غذا و شیره معده مخلوط شده و سپس در قسمت اول روده کوچک به نام دوازدهه تخلیه می شود.

برخی از افراد از کلمه “معده” برای اشاره به ناحیه شکم استفاده می کنند. اصطلاح پزشکی این ناحیه شکم است. به عنوان مثال، برخی از افراد مبتلا به درد در این ناحیه می گویند که “معده درد” دارند، در حالی که در واقع درد ممکن است از ارگان دیگری در آن ناحیه باشد. پزشکان این علامت را “درد شکمی” می نامند، زیرا معده تنها یکی از اندام های موجود در شکم است.

سرطان معده با سرطان های دیگری که می تواند در شکم رخ دهد، مانند سرطان کولون یا رکتوم (روده بزرگ)، کبد، پانکراس یا روده کوچک متفاوت است. این سرطان ها می توانند علائم متفاوت، دیدگاه های متفاوت و درمان های متفاوتی داشته باشند.

جایگاه معده در بدن

قسمت های مختلف معده

معده دارای 5 قسمت است.

3 قسمت اول معده پروگزیمال را تشکیل می دهند:

  • کاردیا: قسمت اول که نزدیکترین قسمت به مری است
  • فوندوس: قسمت فوقانی معده در کنار کاردیا
  • بدن (body): قسمت اصلی معده، بین قسمت های فوقانی و تحتانی

برخی از سلول‌های این قسمت‌های معده اسید و پپسین (آنزیم گوارشی) می‌سازند که با هم ترکیب می‌شوند و شیره معده را می‌سازند که به هضم غذا کمک می‌کند. آنها همچنین پروتئینی به نام فاکتور ذاتی می سازند که بدن برای جذب ویتامین B12 به آن نیاز دارد.

2 قسمت پایینی معده دیستال را تشکیل می دهند:

  • آنتروم: قسمت پایینی (نزدیک روده کوچک)، جایی که غذا با شیره معده مخلوط می شود
  • پیلور: آخرین قسمت معده که به عنوان دریچه ای برای کنترل تخلیه محتویات معده به روده کوچک عمل می کند.

سایر اندام های نزدیک معده عبارتند از روده کوچک، کولون، کبد، طحال و پانکراس.

دیواره معده دارای 5 لایه است:

  • داخلی ترین لایه مخاط است. در اینجا اسید معده و آنزیم های گوارشی ساخته می شود. اکثر سرطان های معده از این لایه شروع می شوند.
  • بعد یک لایه پشتیبان به نام زیرمخاط قرار دارد.
  • خارج از این عضله، یک لایه ضخیم از ماهیچه است که به حرکت و مخلوط کردن محتویات معده کمک می کند.
  • 2 لایه بیرونی، زیر سروزا و بیرونی ترین سروزا، معده را می پوشاند.

لایه ها در تعیین مرحله (وسعت) سرطان مهم هستند، که می تواند گزینه های درمانی و prognosis فرد را تحت تاثیر قرار دهد. همانطور که سرطان از مخاط به لایه‌های عمیق‌تر رشد می‌کند، مرحله پیشرفته‌تر می‌شود و ممکن است نیاز به درمان گسترده‌تر باشد.

شکل گیری و توسعه سرطان معده

سرطان معده در طی سالیان متمادی به کندی رشد می کند. قبل از ایجاد یک سرطان واقعی، تغییرات پیش سرطانی اغلب در پوشش داخلی (مخاط) معده رخ می دهد. این تغییرات اولیه به ندرت باعث ایجاد علائم می شوند، بنابراین اغلب شناسایی نمی شوند.

سرطان‌هایی که از بخش‌های مختلف معده شروع می‌شوند، می‌توانند علائم مختلفی ایجاد کنند و پیامدهای متفاوتی دارند. محل سرطان نیز می تواند گزینه های درمانی را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، سرطان هایی که از محل اتصال GE شروع می شوند یا در آن رشد می کنند، معمولاً مانند سرطان های مری مرحله بندی و درمان می شوند. (برای اطلاعات بیشتر به سرطان مری مراجعه کنید.)

علائم سرطان معده

علائم و نشانه های gastric cancer ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در بلع
  • شکم درد
  • احساس نفخ بعد از غذا خوردن
  • احساس سیری بعد از خوردن مقدار کمی غذا
  • احساس گرسنگی نکردن در زمانی که انتظار دارید گرسنه باشید
  • سوزش سردل
  • سوء هاضمه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • کاهش وزن بدون تلاش
  • احساس خستگی بسیار
  • مدفوع هایی که سیاه به نظر می رسند

سرطان معده همیشه در مراحل اولیه علائمی ایجاد نمی کند. هنگامی که آنها رخ می دهند، علائم ممکن است شامل سوء هاضمه و درد در قسمت بالای شکم باشد. علائم ممکن است تا زمانی که سرطان پیشرفته نشده باشد رخ ندهد. مراحل بعدی سرطان معده ممکن است علائمی مانند احساس خستگی بسیار، کاهش وزن بدون تلاش، استفراغ خون و داشتن مدفوع سیاه ایجاد کند.

علائم سرطان معده

سرطان معده که به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد، سرطان معده متاستاتیک نامیده می شود. علائمی را ایجاد می کند که مربوط به محل انتشار است. به عنوان مثال، زمانی که سرطان به غدد لنفاوی گسترش می یابد، ممکن است باعث ایجاد توده هایی شود که می توانید از طریق پوست احساس کنید. سرطانی که به کبد سرایت می کند ممکن است باعث زردی پوست و سفیدی چشم شود. اگر سرطان در داخل شکم گسترش یابد، ممکن است باعث پر شدن مایعات شکم شود. ممکن است شکم متورم به نظر برسد. (در رابطه با آزمایش کبد بیشتر بدانید.)

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر علائم و نشانه هایی دارید که شما را نگران می کند، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود قرار ملاقات بگذارید. بسیاری از شرایط می توانند علائمی مانند علائم stomach cancer ایجاد کنند. ارائه دهنده شما ممکن است قبل از آزمایش سرطان معده، آن علل دیگر را آزمایش کند.

علل ابتلا به سرطان معده

مشخص نیست چه چیزی باعث سرطان معده می شود. کارشناسان معتقدند اکثر سرطان های معده زمانی شروع می شوند که چیزی به پوشش داخلی معده آسیب برساند. به عنوان مثال می توان به عفونت در معده، رفلاکس اسید معده طولانی مدت و خوردن مقدار زیادی غذاهای شور اشاره کرد. با این حال، همه افراد دارای این عوامل خطر به سرطان معده مبتلا نمی شوند. بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود دقیقاً چه چیزی باعث آن می شود.

Gastric Cancer زمانی شروع می شود که چیزی به سلول های لایه داخلی معده آسیب می زند. باعث می شود سلول ها تغییراتی در DNA خود ایجاد کنند. DNA سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چه کاری انجام دهد. تغییرات به سلول ها می گوید که به سرعت تکثیر شوند. سلول ها زمانی می توانند به زندگی خود ادامه دهند که سلول های سالم به عنوان بخشی از چرخه زندگی طبیعی خود بمیرند. این باعث ایجاد تعداد زیادی سلول اضافی در معده می شود. سلول ها می توانند توده ای به نام تومور تشکیل دهند.

سلول های سرطانی در معده می توانند به بافت های سالم بدن حمله کرده و آنها را از بین ببرند. ممکن است شروع به رشد بیشتر در دیواره معده کنند. با گذشت زمان، سلول های سرطانی می توانند شکسته شده و به سایر قسمت های بدن گسترش یابند. زمانی که سلول های سرطانی به قسمت دیگری از بدن گسترش می یابند به آن متاستاز می گویند.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان معده هستند

هر کسی ممکن است به سرطان معده مبتلا شود. همیشه مشخص نیست که چه چیزی باعث آن می شود.

اگر:

  • بالای 50 سال هستید
  • یک مرد هستید
  • عفونت طولانی مدت با هلیکوباکتر پیلوری (H. پیلوری) دارید
  • بیماری های معده خاصی دارید مانند رفلاکس اسید معده طولانی مدت، ورم معده یا وضعیتی به نام کم خونی خطرناک که بر سیستم ایمنی شما تأثیر می گذارد.
  • یک برادر، خواهر یا والدینی دارید که سرطان معده داشتند

بسیاری از سرطان های معده نیز با سبک زندگی مرتبط هستند.

چگونه خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهیم؟

  • سعی کنید سیگار را ترک کنید
  • اگر اضافه وزن دارید سعی کنید وزن کم کنید
  • اگر در شغلی کار می کنید که در معرض مواد شیمیایی مضر هستید، مانند صنعت لاستیک سازی یا معدن زغال سنگ، از لباس های محافظ و ماسک استفاده کنید.
  • میزان نمک مصرفی خود را کاهش دهید
  • سعی کنید مصرف الکل را کاهش دهید و از نوشیدن بیش از 14 واحد در هفته خودداری کنید
  • سعی کنید هر روز حداقل 5 وعده از انواع میوه ها و سبزیجات مصرف کنید

انواع سرطان معده

نوع سرطان معده شما بر اساس نوع سلولی است که سرطان شما از آنجا شروع شده است. نمونه هایی از انواع سرطان معده عبارتند از:

آدنوکارسینوم. سرطان معده آدنوکارسینوما در سلول هایی که مخاط تولید می کنند شروع می شود. این شایع ترین نوع Gastric Cancer است. تقریباً تمام سرطان هایی که از معده شروع می شوند، سرطان های آدنوکارسینومایی معده هستند.

تومورهای استرومایی دستگاه گوارش (GIST). GIST در سلول های عصبی خاصی که در دیواره معده و سایر اندام های گوارشی یافت می شوند شروع می شود. GIST نوعی سارکوم بافت نرم است.

تومورهای کارسینوئیدی. تومورهای کارسینوئید سرطان هایی هستند که از سلول های عصبی غدد درون ریز شروع می شوند. سلول های عصبی غدد درون ریز در بسیاری از نقاط بدن یافت می شوند. آنها برخی از عملکردهای سلولهای عصبی و برخی از کارهای سلولهای سازنده هورمون را انجام می دهند. تومورهای کارسینوئید نوعی تومور عصبی غدد درون ریز هستند.

لنفوم. لنفوم سرطانی است که از سلول های سیستم ایمنی شروع می شود. سیستم ایمنی بدن با میکروب ها مبارزه می کند. لنفوم گاهی اوقات می تواند در معده شروع شود اگر بدن سلول های سیستم ایمنی را به معده بفرستد. اگر بدن در تلاش برای مقابله با عفونت باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد. اکثر لنفوم هایی که از معده شروع می شوند نوعی لنفوم غیر هوچکین هستند.

عوامل خطر ابتلا به سرطان معده

عوامل خطرناک سرطان معده

عواملی که خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهند عبارتند از:

  • مشکلات مداوم با برگشت اسید معده به مری که به آن بیماری ریفلاکس معده می گویند.
  • رژیم غذایی سرشار از نمک و غذاهای دودی
  • رژیم غذایی کم میوه و سبزیجات
  • عفونت در معده توسط میکروبی به نام هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شود
  • تورم و تحریک داخل معده که به آن گاستریت می گویند
  • سیگار کشیدن
  • رشد سلول های غیر سرطانی در معده به نام پولیپ
  • سابقه خانوادگی سرطان معده
  • سابقه خانوادگی سندرم های ژنتیکی که خطر سرطان معده و سایر سرطان ها را افزایش می دهد، مانند سرطان معده منتشر ارثی، سندرم لینچ، سندرم پولیپوز نوجوانان، سندرم پتز-جگرز و پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی.

پیشگیری از ابتلا به سرطان معده

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان معده، می توانید:

  • میوه و سبزیجات فراوان بخورید. سعی کنید هر روز میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید. انواع میوه ها و سبزیجات رنگارنگ را انتخاب کنید.
  • میزان مصرف غذاهای شور و دودی را کاهش دهید. با محدود کردن این غذاها از معده خود محافظت کنید.
  • سیگار نکشید. اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. اگر سیگار نمی کشید، شروع نکنید. سیگار خطر ابتلا به Gastric Cancer و بسیاری از انواع سرطان های دیگر را افزایش می دهد. ترک سیگار می تواند بسیار سخت باشد، بنابراین از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود کمک بخواهید.
  • اگر سرطان معده در خانواده شما وجود دارد، به پزشک خود اطلاع دهید. افراد با سابقه خانوادگی قوی سرطان معده ممکن است غربالگری سرطان معده را انجام دهند. آزمایش های غربالگری می توانند سرطان معده را قبل از ایجاد علائم تشخیص دهند. ( در رابطه با آزمایش ژنتیک بیشتر بخوانید)

تشخیص سرطان معده

camera tests برای سرطان معده

یک پزشک عمومی یا متخصص احتمالاً شما را برای آزمایش داخل معده معرفی می کند.

این آزمایش گاستروسکوپی (نوعی آندوسکوپی) نامیده می شود. به دنبال هر گونه مشکل در معده شما از جمله سرطان معده است.

در حین گاستروسکوپی:

  • یک لوله بلند، نازک و منعطف با یک دوربین کوچک در داخل (به نام آندوسکوپ) در دهان، پایین گلو و شکم شما قرار می گیرد.
  • یک متخصص از دوربین در آندوسکوپ برای بررسی هر گونه مشکل استفاده می کند.
  • نمونه کوچکی از سلول‌ها (به نام بیوپسی) ممکن است در طول عمل جمع‌آوری شود. این سلول ها برای بررسی سرطان به آزمایشگاه فرستاده می شوند.

آزمایش باید حدود 10 تا 15 دقیقه طول بکشد. این نباید دردناک باشد، اما ممکن است برای شما ناراحت کننده باشد.

ممکن است مواردی به شما پیشنهاد شود تا راحت‌تر شوید و آزمایش را آسان‌تر کنید، مانند:

  • اسپری بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن پشت گلو
  • آرام بخش – دارویی که از طریق یک لوله کوچک در بازو برای کمک به آرامش شما تجویز می شود

گاستروسکوپی همچنین می تواند به یافتن مشکلات در سایر اندام های مجاور کمک کند. مانند لوله غذا (سرطان مری) و قسمت اول روده (روده باریک).

گرفتن نتایج

شما باید در عرض 2 هفته نتایج گاستروسکوپی و بیوپسی را دریافت کنید.

اگر نتایج شما بیشتر طول می کشد تا به شما برسد، نگران نباشید. قطعاً به این معنی نیست که چیزی اشتباه است.

اگر نگران هستید می توانید با بیمارستان یا پزشک عمومی تماس بگیرید. آنها باید بتوانند شما را به روز کنند.

یک متخصص توضیح خواهد داد که نتایج به چه معناست و در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. ممکن است بخواهید کسی را برای حمایت با خود بیاورید.

مراحل بعد از تشخیص سرطان معده

هنگامی که stomach cancer شما تشخیص داده شد، به آزمایشات بیشتری نیاز خواهید داشت. اینها به متخصصان کمک می کند تا اندازه سرطان و میزان گسترش آن (به نام مرحله) را دریابند.

ممکن است نیاز داشته باشید:

اسکن، مانند اسکن اولتراسوند (گاهی اوقات از داخل بدن شما با استفاده از آندوسکوپ)، سی تی اسکن یا اسکن PET
یک عمل کوچک برای بررسی داخل معده، به نام لاپاراسکوپی

ممکن است همه این آزمایشات را انجام ندهید.

متخصصان از نتایج این آزمایشات استفاده کرده و با شما همکاری خواهند کرد تا بهترین برنامه درمانی را برای شما تعیین کنند.

درمان سرطان معده

درمان سرطان معده به موارد زیر بستگی دارد:

نوع و اندازه سرطان معده شما
جایی که هست
اگر گسترش یافته باشد
سلامت عمومی شما

معمولا شامل جراحی و شیمی درمانی می شود. همچنین ممکن است شامل رادیوتراپی و درمان با داروهای هدفمند باشد.

تیم مراقبت تخصصی که از شما مراقبت می کند:

  • درمان ها، فواید و عوارض جانبی را توضیح می دهند
  • برای ایجاد یک برنامه درمانی که برای شما بهترین است، با شما همکاری می کنند
  • به شما کمک می کنند تا هر گونه عوارض جانبی، از جمله تغییر در رژیم غذایی خود را مدیریت کنید
  • در طول دوران نقاهت شما را حمایت می کنند

در طول و بعد از هر درمان، معاینات منظمی خواهید داشت. همچنین ممکن است آزمایش و اسکن داشته باشید.

اگر علائم یا عوارض جانبی دارید که نگران آن هستید، با متخصصان خود صحبت کنید. لازم نیست منتظر معاینه بعدی خود باشید.

 

جراحی برای از بین بردن سرطان معده

اگر تشخیص سرطان معده زود و به موقع باشد، ممکن است بتوانید برای برداشتن آن جراحی انجام دهید. جراحی بخشی یا تمام معده را برمی دارد. آنها همچنین ممکن است نیاز به برداشتن قسمت هایی از سایر اندام های اطراف معده داشته باشند. طول مدت بهبودی پس از جراحی  درمان سرطان معده می تواند زیاد باشد.

جراحی برای کمک به کنترل علائم سرطان معده

ممکن است برای رفع انسداد معده نیاز به جراحی داشته باشید. این کمک می کند که غذا راحت تر از معده شما عبور کند.

هدف از این جراحی کمک به بهبود علائم شما است نه درمان سرطان.

شیمی درمانی

شیمی درمانی در سرطان معده

شیمی درمانی از داروها برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند.

ممکن است برای stomach cancer شیمی درمانی داشته باشید:

  • قبل و بعد از جراحی برای کمک به کوچکتر کردن سرطان
  • پس از جراحی برای کمک به جلوگیری از عود سرطان
  • همزمان با سایر درمان ها به موثرتر شدن آنها کمک می کند

برای کمک به کنترل و بهبود علائم سرطان پیشرفته یا اگر سرطان را نمی توان با جراحی برداشت – گاهی اوقات همراه با درمان با داروهای هدفمند تجویز می شود.

رادیوتراپی

رادیوتراپی از پرتوهای پرانرژی پرتو برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند.

ممکن است برای سرطان معده رادیوتراپی داشته باشید:

  • با شیمی درمانی (شیمورادیوتراپی) برای کمک به جلوگیری از عود سرطان
  • برای کمک به کنترل و بهبود علائم سرطان پیشرفته

داروهای هدفمند و ایمونوتراپی

هدف داروهای سرطانی جلوگیری از رشد سرطان است.

ایمونوتراپی جایی است که از داروها برای کمک به سیستم ایمنی بدن شما برای از بین بردن سرطان استفاده می شود.

ممکن است آنها را با شیمی درمانی برای درمان سرطان پیشرفته معده مصرف کنید.

اگر به شما گفته شود سرطان معده شما قابل درمان نیست چه اتفاقی می افتد

اگر سرطان معده پیشرفته دارید، ممکن است درمان آن بسیار سخت باشد. ممکن است درمان سرطان ممکن نباشد.

در این صورت، هدف از درمان شما محدود کردن سرطان و علائم آن و کمک به طول عمر بیشتر شما خواهد بود.

فهمیدن اینکه سرطان قابل درمان نیست می تواند خبر بسیار سختی باشد.

شما به یک تیم ویژه از پزشکان و پرستاران به نام تیم مراقبت تسکینی یا تیم کنترل علائم ارجاع خواهید شد.

آنها برای کمک به مدیریت علائم و ایجاد احساس راحتی بیشتر با شما همکاری خواهند کرد.

متخصص پرستار بالینی یا تیم مراقبت تسکینی نیز می تواند به شما و عزیزانتان کمک کند تا هر گونه حمایتی را که نیاز دارید دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب :
ژوئن 6, 2022
آزمایش ژنتیک چیست؟ + انواع، کاربردها و تحلیل نتایج
آزمایش ژنتیک چیست؟ آزمایش ژنتیک نوعی آزمایش پزشکی است که تغییرات در ژن ها، کروموزوم ها یا پروتئین ها را مشخص می کند. نتایج یک […]
ژوئن 1, 2022
آزمایش خون و تفسیر کامل آن+ معرفی انواع آزمایش خون
آزمایش خون چیست؟ آزمایش خون چیست؟آزمایش خون برای اندازه گیری یا بررسی سلول ها، مواد شیمیایی، پروتئین ها یا سایر مواد موجود در خون استفاده […]
سپتامبر 19, 2021
CRP و ESR در آزمایش خون چیست؟
آزمایش CRP برای بررسی عفونت و التهاب در بدن انجام می شود. پروتئین فعال C با حساسیت بالا (hs-CRP) و پروتئین فعال C بسیار حساس (us-CRP) نام های دیگری هستند که برای CRP به کار می روند.
می 11, 2024
آزمایش HPV در مردان: علائم، پیشگیری و نحوه انجام
مقدمه: HPV – ویروس پاپیلومای انسانی – شایع ترین ویروس مقاربتی است. تخمین زده شده است که 80٪ یا بیشتر از آمریکایی های فعال جنسی […]
می 7, 2024
گروه هماتولوژی آزمایشگاه آرامش مهمان برنامه دوازده رو هشت شبکه یک سیما
به مناسبت روز جهانی تالاسمی؛گروه هماتولوژی آزمایشگاه آرامش مهمان برنامه دوازده رو هشت شبکه یک سیما به گزارش روابط عمومی آزمایشگاه آرامش، 18 اردیبهشت از […]
می 7, 2024
هفته جهانی واکسیناسیون
به مناسبت هفته جهانی واکسیناسیون برگزار شد وبینار آشنایی با ویروس HPV، غربالگری و تشخیص به صورت لایو اینستاگرام به گزارش واحد روابط عمومی و […]
می 7, 2024
جلسه کارگروه استقرار سیستم مدیریت کیفیت
اولین جلسه کارگروه استقرارسیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک آرامش در سال 1403 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آزمایشگاه آرامش، این […]
می 6, 2024
آزمایش خون MCH: علائم، علل و تفسیر کامل نتایج
مقدمه: MCH مخفف Mean Corpuscular Hemoglobin است و محاسبه‌ای از مقدار متوسط هموگلوبین موجود در هر یک از گلبول‌های قرمز خون فرد است. هموگلوبین ماده […]
آوریل 25, 2024
حضور معاون وزیر بهداشت در غرفه آزمایشگاه آرامش
حضور معاون وزیر بهداشت در غرفه آزمایشگاه آرامش دکتر فرشیدی معاون بهداشت وزیر بهداشت در حاشیه نمایشگاه سلامت از غرفه آزمایشگاه آرامش بازدید کرد. به […]
آوریل 23, 2024
بهترین زمان آزمایش خون بارداری
مقدمه: قبل از آنکه به بررسی بهترین زمان آزمایش خون بارداری و آزمایش ادرار بارداری بپردازیم بهتری است بدانید که به طور کلی تست های […]
به مناسبت هفته جهانی واکسیناسیون برگزار شد
هفته جهانی واکسیناسیون

به مناسبت هفته جهانی واکسیناسیون برگزار شد وبینار آشنایی با ویروس HPV، غربالگری و تشخیص به صورت لایو اینستاگرام به گزارش واحد روابط عمومی و

ادامه مطلب »

درخواست آزمایش در منزل

نمونه گیری  رایگان در منزل و محل کار شما 

جواب آزمایش را هم بصورت آنلاین دریافت نمایید