عفونت قارچ سیاه چیست؟

فهرست مطالب

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

عفونت قارچ سیاه چیست؟

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، این عفونت بین افرادی که در دوره نقاهت یا بهبودی از کرونا قرار دارند تشخیص داده می شود.
افرادی که بیشتر مستعد ابتلا به این عفونت کسانی هستند که به دلیل پایین بودن اکسیژن در آی سیو بستری هستند، که برای بهبود از دستگاه رطوبت ساز استفاده می شود و افراد به دلیل بودن در محیط رطوبتی بیشتر مستعد به ابتلا به این عفونت خواهند بود.
در جریان سنج های اکسیژن از آب های لوله کشی استفاده میشود که عامل ابتلا به عفونت قارچی است، همینطور توسط “دستگاه مکش اکسیژن و رطوبت سازهای آلوده به قالب” نیز ایجاد می شود.
پزشکان معتقدند عفونت قارچ سیاه از افرادی که مبتلا به کرونا هستند و در خانه بدون اینکه سطح قند خون را کنترل کنند به جود آمده است. اما نه تنها این بلکه مصرف زیاد استروئید، سیستم ایمنی ضعیف بدن، درمان با وریکونازول و دیابت افراد را در معرض خطر قرار می دهد.

علائم عفونت قارچ سیاه

علائم رایج عفونت قارچ سیاه شامل تغییر رنگ بینی و زبان، تاری دید، مشکلات تنفسی، درد قفسه سینه، سرفه همراه با خون، قرمزی چشم، تب، سرفه، سردرد، ضایعه سیاه داخل دهان و استفراغ است.

درمان عفونت قارچ سیاه

اولین درمان برای عفونت قارچی تزریق آمفوتریسین بی است. افراد در صورت آلودگی باید تحت نظر حراج چشم، متخصص گوش و حلق و بینی و جراحان مغز و اعصاب باشند زیرا عفونت روی قسمت های بدن تاثیر می گذارد.
به عنوان بخشی از اقدامات نجات دهنده زندگی فرد باید تمام بافت های آلوده با جراحی برداشته شوند. از این رو، برخی از افراد حتی در نهایت بینایی و در برخی موارد نیز حتی فک بالای خود را از دست می دهند. برخی بیماران حتی ممکن است به یک روش درمانی ضدقارچی داخل وریدی به مدت 4 تا 6 هفته نیاز داشته باشند.

بایدهای عفونت قارچ سیاه

  • سطح بالای قند خون را کنترل کنید
  • نظارت بر سطح قند خون به طور منظم پس از بهبودی
  • برای اکسیژن درمانی از آب تمیز و استریل در مرطوب کننده استفاده کنید
  • فقط در صورت تجویز پزشک از استروئیدها و داروهای ضدقارچ استفاده کنید

نبایدهای عفونت قارچ سیاه

  • علائم عفونت قارچ سیاه چشم را نادیده نگیرید
  • به دلیل بهبودی از کرونا از بینی کیپ شده به راحتی نگذرید

وضعیت چقدر خطرناک است؟

میزان مرگ و میر در موارد ناشی از موکورمیکوز بسیار زیاد است. در صورت عدم درمان مرگ و میر به 80 درصد نیز می رسد. در صورت درمان هنوز 40 تا50 درصد جای امیدواری باقی است. اگر عفونت در مرحله سینوس تشخیص داده شود بیمار به راحتی بهبود می یابد.

آخرین مقالات وبلاگ
مقالات و مطالب آموزشی در حوزه پزشکی و سلامت

آزمایش در منزل با نمونه گیری رایگان ، دریــــافت جـواب آزمـــــایش به صورت آنـــــلاین