لوگو مجله سلامت آزمایشگاه آرامش
جستجو

پاسخگوی آرامش : 02172493

جستجو

پاسخگوی آرامش : 02172493

آزمایش کراتینین خون چیست؟ تفسیر کامل

آزمایش کراتینین خون چیست؟ تفسیر کامل
به این متن امتیاز دهید
5/5
فهرست مطالب

آزمایش کراتینین چیست؟

آزمایش کراتینین برای بررسی میزان عملکرد کلیه ها انجام می شود. کراتینین به طور کامل توسط کلیه ها از بدن خارج می شود. اگر عملکرد کلیه طبیعی نباشد، سطح کراتینین در خون شما افزایش می یابد. این به این دلیل است که کراتینین کمتری از طریق ادرار دفع می شود.

کراتینین محصول زائد شیمیایی کراتین است. کراتین یک ماده شیمیایی است که توسط بدن ساخته می شود و برای تامین انرژی عمدتاً به عضلات استفاده می شود.

دلایل بالا بودن سطح کراتینین خون

به طور کلی، سطوح بالای کراتینین در خون و سطوح پایین در ادرار نشان دهنده بیماری کلیوی یا بیماری دیگری است که بر عملکرد کلیه تأثیر می گذارد. این شامل:

  • بیماری های خود ایمنی
  • عفونت باکتریایی کلیه ها
  • دستگاه ادراری مسدود شده است
  • نارسایی قلبی
  • عوارض دیابت

اما نتایج غیرطبیعی همیشه به معنای بیماری کلیوی نیست. شرایط زیر می تواند به طور موقت سطح کراتینین را افزایش دهد:

  • بارداری
  • ورزش شدید
  • رژیم غذایی سرشار از
  • گوشت قرمز
  • داروهای خاص برخی از داروها دارای عوارض جانبی هستند که سطح کراتینین را افزایش می دهند.

اگر در مورد نتایج خود سؤالی دارید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

آزمایش کلیرانس کراتینین

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما همچنین ممکن است آزمایش کلیرانس کراتینین را تجویز کند. آزمایش کلیرانس کراتینین سطح کراتینین خون را با سطح کراتینین در ادرار مقایسه می کند. آزمایش کلیرانس کراتینین ممکن است اطلاعات دقیق تری در مورد عملکرد کلیه نسبت به آزمایش خون یا ادرار به تنهایی ارائه دهد.

تفسیر نتایج آزمایش کراتینین

کراتینین یک محصول زائد است که توسط عضلات شما تولید می شود. معمولاً از طریق کلیه ها برداشته می شود. کلیه های سالم کراتینین را از خون شما فیلتر می کنند و از طریق ادرار از بدن شما خارج می شود. پزشکان شما می توانند میزان کراتینین در خون و ادرار شما را اندازه گیری کنند تا از عملکرد کلیه ها مطلع شوند. این اندازه گیری کلیرانس کراتینین نامیده می شود.

تفسیر سطح بالای کراتینین خون

سطح بالای کراتین خون

داشتن سطوح بالای کراتینین احتمالاً به خودی خود مضر نیست، اگرچه می تواند نشانگر سایر بیماری ها از جمله بیماری مزمن کلیه (CKD) باشد. آزمایش کراتینین سرم خون، همراه با عواملی مانند سن، وزن و سابقه پزشکی، می تواند به پزشکان کمک کند تا بفهمند کلیه های شما چقدر خوب کار می کنند و آیا ممکن است مشکلی وجود داشته باشد یا خیر.

سطح بالاتر از حد طبیعی ممکن است به دلیل:

  • دستگاه ادراری مسدود شده است
  • مشکلات کلیوی، مانند آسیب یا نارسایی کلیه، عفونت یا کاهش جریان خون
  • از دست دادن مایعات بدن (کم آبی)
  • مشکلات عضلانی، مانند تجزیه فیبرهای عضلانی (رابدومیولیز)
  • مشکلات دوران بارداری، مانند تشنج ناشی از اکلامپسی یا فشار خون بالا ناشی از پره اکلامپسی

تفسیر سطح پایین کراتینین خون

سطح پایین کراتینین خون

سطح پایین تر از حد طبیعی ممکن است به دلیل:

  • شرایط درگیر عضلات و اعصاب که منجر به کاهش توده عضلانی می شود
  • سوء تغذیه

بسیاری از شرایط دیگر وجود دارد که ممکن است برای آنها آزمایش تجویز شود، مانند فشار خون بالا، دیابت یا مصرف بیش از حد دارو. در صورت نیاز، ارائه دهنده شما بیشتر به شما خواهد گفت.

ریسک های انجام آزمایش کراتینین

خطر کمی برای گرفتن خون وجود دارد. اندازه سیاهرگ ها و شریان ها از فردی به فرد دیگر و از یک طرف بدن به سمت دیگر متفاوت است. گرفتن خون از برخی افراد ممکن است دشوارتر از دیگران باشد.

سایر خطرات مرتبط با خونگیری اندک است اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خون ریزی بیش از حد
  • غش یا احساس سبکی سر
  • سوراخ های متعدد برای تعیین محل رگ ها
  • هماتوم (جمع شدن خون در زیر پوست)
  • عفونت (هر زمان که پوست بریده شود یک خطر خفیف عفونت وجود دارد)

آزمایش سطح کراتینین شامل چه مواردی می شود؟

گاهی اوقات سطح کراتینین در یک دوره 24 ساعته آزمایش می شود. از شما خواسته می شود که تمام ادرار خود را در آن بازه زمانی جمع آوری کرده و آن را نزد پزشک خود بیاورید. آزمایشگاه مقدار کراتینین در ادرار شما را آزمایش می کند و سپس آن را با میزان کراتینین موجود در خون شما مقایسه می کند. این به پزشک شما نشان می دهد که چه مقدار مواد زائد از بدن شما فیلتر می شود – و عملکرد کلیه ها چگونه است.

گاهی اوقات تیم مراقبت شما سریعتر به پاسخ نیاز دارد. اگر نارسایی حاد کلیه را تجربه می کنید، گرفتن یک روز کامل برای جمع آوری ادرار موثر نیست. بعلاوه، اکثر پزشکان نمی خواهند شما را با ناراحتی جمع آوری ادرار برای یک روز کامل مواجه کنند. این زمانی است که پزشکان از یک آزمایش خون ساده و یک فرمول برای تخمین کلیرانس کراتینین شما استفاده می کنند.

چگونه سطح بالای کراتینین خون را درمان کنیم؟

اگر مشکل کلیوی دارید و سطح کراتینین بالا دارید، مهم است که آنها را جدی بگیرید و اقدامات لازم را برای محافظت از سلامت کلیه خود انجام دهید. در اینجا مواردی وجود دارد که ممکن است پزشک شما توصیه کند:

  • از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید.
  • تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید تا از استرس بر کلیه های خود جلوگیری کنید.
  • ورزش های شدید را کاهش دهید.
  • از مصرف مکمل های کراتین خودداری کنید.
  • در مورد هر دارویی که مصرف می کنید، از جمله داروهای بدون نسخه صحبت کنید.

برای کمک به جلوگیری از آسیب به کلیه ها، همچنین مهم است که سایر شرایط سلامتی را که می تواند بر عملکرد کلیه تأثیر بگذارد، مانند فشار خون بالا یا دیابت، مدیریت کنید. اگر مبتلا به CKD تشخیص داده شده باشد، پزشک ممکن است داروها را نیز تجویز کند. اگر آزمایشات شما نشان دهنده نارسایی کلیه باشد، پزشک در مورد گزینه های درمانی مانند پیوند یا دیالیز با شما صحبت خواهد کرد.

سطوح بالای کراتینین می تواند نشانه ای برای تمرکز بر سلامت کلیه شما باشد. در حالی که آسیب دائمی کلیه را نمی توان معکوس کرد، مدیریت دقیق می تواند به کند کردن پیشرفت هر گونه آسیب کلیوی بیشتر کمک کند.

اگر آزمایشات آزمایشگاهی شما سطوح بالای کراتینین را نشان داده است، نتایج خود را با تیم مراقبت خود در میان بگذارید. ممکن است لازم باشد آزمایش خون کراتینین خود را تکرار کنید و آزمایشات بیشتری را برای کمک به تعیین علل کراتینین بالا انجام دهید. اقدام در اسرع وقت به شما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشید و سلامت خود را کنترل کنید.

کراتینین و GFR

یکی از محاسبات مهم که پزشک شما انجام خواهد داد، تعیین میزان تخمینی فیلتراسیون گلومرولی (eGFR) است. میزان فیلتراسیون گلومرولی شما اندازه گیری میزان عملکرد کلیه های شما برای تمیز کردن خون است. پزشک شما eGFR شما را با استفاده از نتایج آزمایش خون کراتینین سرم و فاکتورهای سن، وزن، اندازه بدن، قومیت و جنسیت شما محاسبه می کند. اگر شما مبتلا به CKD تشخیص داده شده اید، eGFR شما نشان می دهد که در کدام یک از 5 مرحله CKD هستید. پس از دریافت نتایج آزمایش خون کراتینین سرم توسط پزشک، می توانید از ماشین حساب GFR آنلاین ما برای محاسبه eGFR خود استفاده کنید.

ممکن است پزشک بخواهد سطح کراتینین شما را در طول زمان مقایسه کند زیرا عوامل زیادی وجود دارند که می توانند در کوتاه مدت بر نتایج تأثیر بگذارند. یک نمای بلند مدت از سطح کراتینین می تواند اندازه گیری دقیق تری از عملکرد کلی کلیه ارائه دهد.

علائم بالا بودن سطح کراتینین چیست؟

علائم سطح بالای کراتین خون

مانند پروتئینوری، سطح بالای کراتین بیشتر نشان دهنده یک مشکل بالقوه سلامتی است تا یک مشکل. اگر افزایش سطح کراتینین شما به دلیل مشکلات کلیوی باشد، ممکن است علائم مرتبط را تجربه کنید. شرایط کلیوی اغلب باعث مشکلات احتباس مایعات و مثانه می شود. اگر کلیه های شما به اندازه کافی خوب کار نمی کنند تا سموم و مواد زائد را از بدن خارج کنند، می توانید طیف وسیعی از علائم را مشاهده کنید، از جمله:

  • حالت تهوع
  • درد قفسه سینه
  • گرفتگی عضلات
  • استفراغ
  • خستگی
  • تغییر در دفعات ادرار و ظاهر
  • فشار خون بالا
  • تورم یا احتباس مایعات
  • خارش

کراتینین و پروتئین بالا

اگر دیالیز نمی‌شوید: مراقب باشید پروتئین بیش از حد در رژیم غذایی خود دریافت نکنید. به یاد داشته باشید، بدن از کراتین در متابولیسم ماهیچه ها استفاده می کند و این کراتین به محصول زائد این فرآیند تبدیل می شود. اگر کلیه‌های شما برای فیلتر کردن سموم و مواد زائد خوب کار نمی‌کنند، پروتئین به این فرآیند سوخت می دهد، به این معنی که مقدار زیاد آن باعث ایجاد کراتینین اضافی و سایر مواد زائد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب :
ژوئن 6, 2022
آزمایش ژنتیک چیست؟ + انواع، کاربردها و تحلیل نتایج
آزمایش ژنتیک چیست؟ آزمایش ژنتیک نوعی آزمایش پزشکی است که تغییرات در ژن ها، کروموزوم ها یا پروتئین ها را مشخص می کند. نتایج یک […]
ژوئن 1, 2022
آزمایش خون و تفسیر کامل آن+ معرفی انواع آزمایش خون
آزمایش خون چیست؟ آزمایش خون چیست؟آزمایش خون برای اندازه گیری یا بررسی سلول ها، مواد شیمیایی، پروتئین ها یا سایر مواد موجود در خون استفاده […]
سپتامبر 19, 2021
CRP و ESR در آزمایش خون چیست؟
آزمایش CRP برای بررسی عفونت و التهاب در بدن انجام می شود. پروتئین فعال C با حساسیت بالا (hs-CRP) و پروتئین فعال C بسیار حساس (us-CRP) نام های دیگری هستند که برای CRP به کار می روند.
آوریل 25, 2024
حضور معاون وزیر بهداشت در غرفه آزمایشگاه آرامش
حضور معاون وزیر بهداشت در غرفه آزمایشگاه آرامش دکتر فرشیدی معاون بهداشت وزیر بهداشت در حاشیه نمایشگاه سلامت از غرفه آزمایشگاه آرامش بازدید کرد. به […]
آوریل 23, 2024
بهترین زمان آزمایش خون بارداری
مقدمه: قبل از آنکه به بررسی بهترین زمان آزمایش خون بارداری و آزمایش ادرار بارداری بپردازیم بهتری است بدانید که به طور کلی تست های […]
آوریل 21, 2024
طرح پایش سلامت بانوان سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان انجام شد
طرح پایش سلامت بانوان سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان به گزارش روابط عمومی آزمایشگاه آرامش، صبح روز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه۱۴۰۳ بانوان […]
آوریل 20, 2024
جشن گرامیداشت آزمایشگاهیان در آزمایشگاه آرامش برگزار شد
گزارش گرامیداشت آزمایشگاهیان آزمایشگاه آرامش به گزارش روابط عمومی آزمایشگاه در این رویداد که به مناسبت بزرگداشت حکیم جرجانی و روزعلوم ازمایشگاهی در رستوران فرین […]
آوریل 17, 2024
برگزاری وبینار تخصصی با موضوع هموفیلی از تشخیص تا درمان
به گزارش روابط عمومی آزمایشگاه آرامش آکادمی آرامش در روز هموفیلی سخنرانی علمی با موضوع هموفیلی در بستر گوگل میت برگزار شد خانم دکتر نژاد […]
آوریل 13, 2024
آزمایش خون در مدفوع: علائم، علل و روش انجام
مقدمه: آزمایش خون مخفی مدفوع (FOBT) برای یافتن خون در مدفوع استفاده می شود. FOBT خونی را در مدفوع پیدا می کند که شما نمی […]
آوریل 8, 2024
تشخیص زودهنگام آلزایمر با آزمایش خون ممکن شد
مقدمه: در ماه جولای، اولین آزمایش خون مستقیم که برای ارزیابی خطر ابتلای کاربر به بیماری آلزایمر طراحی شده بود، وارد بازار شد. دکتر زالدی […]

درخواست آزمایش در منزل

نمونه گیری  رایگان در منزل و محل کار شما 

جواب آزمایش را هم بصورت آنلاین دریافت نمایید