لوگو مجله سلامت آزمایشگاه آرامش
جستجو

پاسخگوی آرامش : 02172493

جستجو

پاسخگوی آرامش : 02172493

بیماری لوپوس + علل، علائم، تشخیص و درمان

بیماری لوپوس + علل، علائم، تشخیص و درمان
به این متن امتیاز دهید
5/5
فهرست مطالب

مقاله:
لوپوس اریتماتوز سیستمیک (لوپوس) یک بیماری خودایمنی مزمن (طولانی مدت) است که می تواند بسیاری از قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار دهد. بیماری لوپوس زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی، که به طور معمول از بدن در برابر عفونت و بیماری محافظت می‌کند، به بافت‌های خود حمله می‌کند. این حمله باعث التهاب و در برخی موارد آسیب بافتی دائمی می‌شود که می‌تواند به طور گسترده روی پوست، مفاصل، قلب، ریه، کلیه‌ها، سلول‌های خونی در گردش و مغز تأثیر بگذارد.

اگر مبتلا به بیماری لوپوس هستید، ممکن است دوره‌های بیماری (شعله‌ور شدن) و دوره‌های سلامتی (بهبود) را تجربه کنید. عودهای لوپوس می توانند خفیف تا جدی باشند و غیرقابل پیش بینی هستند. با این حال، با درمان، بسیاری از افراد مبتلا به لوپوس می توانند این بیماری را مدیریت کنند.

در این محتوا به بررسی کامل این بیماری همراه با علائم، علل ، عوارض ، نحوه تشخیص و درمان به طور جامع توضیح می دهیم.

بیماری لوپوس چیست؟

بیماری لوپوس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به بافت ها و اندام های خود حمله می کند (بیماری خود ایمنی). التهاب ناشی از لوپوس می‌تواند بر بسیاری از سیستم‌های بدن از جمله مفاصل، پوست، کلیه‌ها، سلول‌های خونی، مغز، قلب و ریه‌ها تأثیر بگذارد.

تشخیص لوپوس می تواند دشوار باشد زیرا علائم و نشانه های آن اغلب شبیه علائم بیماری های دیگر است. مشخص‌ترین علامت لوپوس – بثورات صورت که شبیه بال‌های پروانه است که روی هر دو گونه باز می‌شود – در بسیاری از موارد، اما نه همه موارد لوپوس، رخ می‌دهد.

برخی از افراد با تمایل به ابتلا به بیماری لوپوس متولد می شوند که ممکن است توسط عفونت ها، برخی داروها یا حتی نور خورشید ایجاد شود. در حالی که هیچ درمانی برای لوپوس وجود ندارد، درمان ها می توانند به کنترل علائم کمک کنند.

علائم بیماری لوپوس

علائم بیماری لوپوس

علائم لوپوس از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. شما ممکن است فقط چند علامت داشته باشید که فقط یک ناحیه از بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد، یا ممکن است علائم زیادی در سراسر بدن خود داشته باشید. علائم ممکن است بیایند و از بین بروند و ممکن است در طول زمان علائم جدیدی ایجاد کنید. برخی از علائم زمانی اتفاق می‌افتند که بیماری باعث التهاب در اندام‌هایی مانند مفاصل، پوست، کلیه‌ها، پوشش قلب و ریه‌ها، مغز و سلول‌های خونی شود. علائم بیماری لوپوس می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آرتریت که باعث درد و تورم مفاصل و سفتی صبحگاهی می شود.
  • تب ها
  • خستگی
  • بثوراتی که روی صورت در سراسر بینی و گونه ها ظاهر می شود. این راش مالاریا یا “پروانه ای” نامیده می شود
  • بثورات پوسته پوسته گرد که می توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند.
  • حساسیت به نور خورشید که ممکن است باعث جوش شود.
  • ریزش مو.
  • زخم هایی که معمولاً بدون درد هستند در بینی و دهان (اغلب روی سقف دهان).
  • تغییر رنگ در انگشتان دست و پا – آبی مایل به ارغوانی، سفید یا قرمز – در اثر سرما و استرس (پدیده رینود).
  • تورم غدد.
  • تورم در پاها یا اطراف چشم.
  • درد هنگام تنفس عمیق یا دراز کشیدن، ناشی از التهاب پوشش اطراف ریه یا قلب.
  • سردرد، سرگیجه، افسردگی، گیجی یا تشنج.
  • درد شکم.

بیماری لوپوس باعث التهاب در سراسر بدن می شود که می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در اندام ها شود، از جمله:

  • آسیب کلیه که می تواند منجر به تغییراتی در عملکرد کلیه از جمله نارسایی کلیه شود. به این بیماری نفریت لوپوس می گویند.
  • تشنج و مشکلات حافظه ناشی از تغییرات در مغز و سیستم عصبی مرکزی.
  • مشکلات قلبی:
  • آسیب دریچه قلب به دلیل التهاب که منجر به زخم می شود.
  • التهاب پوشش اطراف عضله قلب که پریکاردیت نامیده می شود.
  • التهاب خود عضله قلب که میوکاردیت نامیده می شود
  • التهاب عروق خونی که واسکولیت نامیده می شود.
  • لخته شدن خون به دلیل سطوح بالای اتوآنتی بادی های خاص به نام آنتی بادی های آنتی فسفولیپید.
  • تعداد کم گلبول های خون از جمله گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها.
  • التهاب بافتی که ریه ها را احاطه کرده است و باعث دردناک شدن تنفس می شود. به این بیماری پلوریت می گویند.

برخی از افراد مبتلا به بیماری لوپوس ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های دیگر مانند بیماری قلبی عروقی (در رابطه با آزمایش تشخیص بیماری های قلبی بیشتر بخوانید) به دلیل التهاب قلب و بافت های عروق خونی ناشی از لوپوس باشند که می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • آترواسکلروز، زمانی اتفاق می‌افتد که چربی و سایر مواد به دیواره رگ خونی بچسبند و پلاک تشکیل دهند. این می تواند در رگ های خونی در سراسر بدن اتفاق بیفتد.
  • بیماری عروق کرونر، که زمانی اتفاق می افتد که پلاک در شریان هایی که خون را به قلب می رسانند، ایجاد می شود. این می تواند جریان خون را هنگامی که لخته خون تشکیل می شود یا تکه ای از پلاک پاره می شود و باعث حمله قلبی می شود، قطع کند.

چه کسانی به بیماری لوپوس مبتلا می شوند؟

چه کسانی به لوپوس مبتلا می شوند

هر کسی ممکن است به لوپوس مبتلا شود. با این حال، زنان حدود 9 برابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند. اغلب این بیماری در افراد بین 15 تا 45 سال اتفاق می افتد، اما لوپوس می تواند در دوران کودکی یا در اواخر زندگی نیز رخ دهد.

لوپوس در آمریکایی های آفریقایی تبار نسبت به سفید پوستان شایع تر است و همچنین در افراد سرخپوست آمریکایی و آسیایی تبار شایع تر است. مردان، آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، چینی‌ها و اسپانیایی‌ها نیز بیشتر احتمال دارد درگیری جدی در سیستم اندام داشته باشند. اگر یکی از اعضای خانواده شما مبتلا به لوپوس یا بیماری خودایمنی دیگری است، ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به لوپوس باشید.

علل بیماری لوپوس

علت بیماری لوپوس ناشناخته است و محققان هنوز در تلاشند تا بفهمند چه چیزی ممکن است باعث شروع یا منجر به این بیماری شود. پزشکان می دانند که این یک بیماری خودایمنی پیچیده است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت ها و اندام های فرد حمله می کند. مطالعات نشان می دهد که عوامل خاصی ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تحریک کرده و باعث بیماری شود. این عوامل عبارتند از:

ژن ها
تحقیقات نشان می دهد که ژن های خاصی در ایجاد لوپوس نقش دارند. اشکال مختلف این ژن ها حاوی دستورالعمل هایی برای پروتئین هایی هستند که ممکن است بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارند. محققان در حال مطالعه هستند که چگونه سطوح بالا یا پایین این پروتئین ها ممکن است در ایجاد بیماری مهم باشد.

محیط
قرار گرفتن در معرض عوامل خاصی در محیط – مانند عفونت های ویروسی، نور خورشید، برخی داروها و سیگار کشیدن – ممکن است باعث لوپوس شود.

تأثیرات ایمنی و التهابی
محققان فکر می کنند که اگر بدن سلول های آسیب دیده یا مرده را به طور معمول حذف نکند، این می تواند سیستم ایمنی را فریب دهد تا دائماً با خود مبارزه کند. این فرآیند می تواند یک پاسخ خود ایمنی ایجاد کند که می تواند منجر به لوپوس شود. علاوه بر این، محققان در حال مطالعه انواع مختلف سلول ها و چگونگی تغییراتی که می تواند منجر به لوپوس شود، هستند.

به نظر می رسد افرادی که دارای استعداد ارثی برای بیماری لوپوس هستند، ممکن است در تماس با چیزی در محیط که می تواند باعث ایجاد لوپوس شود، به این بیماری مبتلا شوند. با این حال، علت لوپوس در بیشتر موارد ناشناخته است. برخی از محرک های بالقوه عبارتند از:

  • نور خورشید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است باعث ایجاد ضایعات پوستی لوپوس یا ایجاد پاسخ داخلی در افراد مستعد شود.
  • عفونت ها. ابتلا به عفونت می تواند باعث شروع لوپوس یا عود در برخی افراد شود.
  • داروها. بیماری لوپوس می تواند توسط انواع خاصی از داروهای فشار خون، داروهای ضد تشنج و آنتی بیوتیک ها تحریک شود. افرادی که مبتلا به لوپوس ناشی از دارو هستند معمولاً با قطع مصرف دارو بهتر می شوند. به ندرت، علائم ممکن است حتی پس از قطع دارو ادامه یابد.

عوامل خطرساز ابتلا به بیماری لوتوس

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به لوپوس را افزایش دهند عبارتند از:

  • جنسیت شما. لوپوس در زنان شایع تر است.
  • سن. اگرچه بیماری لوپوس افراد در تمام سنین را تحت تاثیر قرار می دهد، اما اغلب در سنین 15 تا 45 سالگی تشخیص داده می شود.
  • نژاد. بیماری لوپوس در آمریکایی های آفریقایی تبار، اسپانیایی تبارها و آسیایی آمریکایی ها شایع تر است.

عوارض بیماری لوپوس

التهاب ناشی از لوپوس می تواند بسیاری از نواحی بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد، از جمله:

کلیه ها
لوپوس می تواند باعث آسیب جدی کلیه شود و نارسایی کلیه یکی از علل اصلی مرگ و میر در میان افراد مبتلا به لوپوس است.

مغز و سیستم عصبی مرکزی
اگر مغز شما تحت تاثیر لوپوس قرار گرفته باشد، ممکن است سردرد، سرگیجه، تغییرات رفتاری، مشکلات بینایی و حتی سکته مغزی یا تشنج را تجربه کنید. بسیاری از افراد مبتلا به لوپوس مشکلات حافظه را تجربه می کنند و ممکن است در بیان افکار خود مشکل داشته باشند.

خون و رگ های خونی
لوپوس ممکن است منجر به مشکلات خونی شود، از جمله کاهش تعداد گلبول های قرمز سالم (کم خونی) و افزایش خطر خونریزی یا لخته شدن خون. همچنین می تواند باعث التهاب رگ های خونی شود. در رابطه با آزمایش خون و آزمایش CBC بیشتر بخوانید.

ریه ها
ابتلا به لوپوس شانس شما را برای ایجاد التهاب در پوشش حفره قفسه سینه افزایش می دهد که می تواند تنفس را دردناک کند. خونریزی در ریه ها و ذات الریه نیز ممکن است.

قلب
لوپوس می تواند باعث التهاب عضله قلب، شریان ها یا غشای قلب شود. خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و حملات قلبی نیز به شدت افزایش می یابد.

انواع دیگر عوارض

ابتلا به لوپوس خطر ابتلا به موارد زیر را نیز افزایش می دهد:

عفونت
افراد مبتلا به لوپوس در برابر عفونت آسیب پذیرتر هستند زیرا هم این بیماری و هم درمان های آن می توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند.

سرطان
به نظر می رسد ابتلا به لوپوس خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. با این حال، خطر کوچک است.

مرگ بافت استخوانی
این زمانی اتفاق می افتد که خون رسانی به استخوان کاهش می یابد و اغلب منجر به شکستگی های کوچک در استخوان و در نهایت به فروپاشی استخوان می شود.

عوارض بارداری
زنان مبتلا به لوپوس بیشتر در معرض خطر سقط جنین هستند. لوپوس خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری و زایمان زودرس را افزایش می دهد. برای کاهش خطر این عوارض، پزشکان اغلب به تاخیر انداختن بارداری تا زمانی که بیماری شما حداقل به مدت شش ماه تحت کنترل باشد، توصیه می کنند.

در رابطه با آزمایش بارداری بیشتر بخوانید.

انواع بیماری لوپوس

وقتی مردم در مورد لوپوس صحبت می کنند، معمولا در مورد لوپوس سیستمیک صحبت می کنند. اما چهار نوع لوپوس وجود دارد:

لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)، شایع ترین شکل لوپوس
لوپوس جلدی، نوعی از لوپوس که محدود به پوست است
لوپوس ناشی از دارو، یک بیماری لوپوس مانند که توسط داروهای تجویزی خاص ایجاد می شود
لوپوس نوزادی، یک بیماری نادر که نوزادان زنان مبتلا به لوپوس را تحت تاثیر قرار می دهد

تشخیص و درمان بیماری لوپوس

نحوه تشخیص لوپوس

تشخیص لوپوس که به آن لوپوس اریتماتوز سیستمیک نیز گفته می شود، همیشه آسان نیست زیرا می تواند مشابه سایر بیماری ها باشد.

علائم شامل التهاب قسمت‌های مختلف بدن از جمله ریه‌ها، قلب، کبد، مفاصل و کلیه‌ها است.

پزشک عمومی معمولاً تعدادی آزمایش خون انجام می دهد. سطوح بالای یک نوع آنتی بادی، همراه با علائم معمولی، به معنای احتمال ابتلا به لوپوس است.

در صورتی که پزشک فکر کند ممکن است آنها را تحت تأثیر قرار دهد، ممکن است برای عکسبرداری با اشعه ایکس و اسکن قلب، کلیه و سایر اندام های خود ارجاع داده شوید.

هنگامی که لوپوس تشخیص داده شد، به شما توصیه می شود که معاینات و آزمایشات منظمی مانند آزمایش خون منظم برای بررسی کم خونی و آزمایش ادرار برای بررسی مشکلات کلیوی انجام دهید.

در رابطه با آزمایش کم خونی و آزمایش کلیه بیشتر بدانید.

درمان بیماری لوپوس

لوپوس به طور کلی با استفاده از موارد زیر درمان می شود:

  • داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن
  • هیدروکسی کلروکین برای خستگی و مشکلات پوستی و مفصلی
  • قرص های استروئیدی، تزریقی و کرم ها برای التهاب و بثورات کلیه
  • دو دارو، ریتوکسیماب و بلیموماب، گاهی اوقات برای درمان لوپوس شدید استفاده می شود. اینها روی سیستم ایمنی بدن کار می کنند تا تعداد آنتی بادی ها را در خون کاهش دهند.

11 دیدگاه

  1. نراقی گفت:

    آیا لوپوس بهبود می یابد ؟

    • کارشناس آزمایشگاه آرامش گفت:

      متاسفانه خیر؛ در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. خوشبختانه روش هایی برای کاهش عوارض و یا احتمال عود کردن این بیماری نظیر درمان های طب سنتی و روش های خود مراقبتی وجود دارد.

  2. اصغر فلاح گفت:

    بیماری لوپوس ارثی است؟

    • کارشناس آزمایشگاه آرامش گفت:

      بله؛ این بیماری قابلیت انتقال از والدین به فرزندان از طریق کوروموزم ها را دارد. در نتیجه احتمال ابتلا به لوپوس در کسانی که سابقه بیماری در خانواده آنها وجود دارد، بیشتر از دیگران است. ناگفته نماند که ابتلا به این بیماری در کسانی که سابقه قبلی دارند قطعی نیست و فرد حتما مبتلا نمی شود چرا که ابتلا به عوامل زیادی بستگی دارد.

  3. farshid falsafi گفت:

    لوپوس همان آرتریت روماتیسم است؟

    • کارشناس آزمایشگاه آرامش گفت:

      خیر. اگرچه این 2 بیماری به‌ مرور زمان سبب تغییر شکل مفاصل می‌شود؛ اما کاملا متفاوت باهم هستند.
      در آرتروز، التهاب مفصل دو طرف بدن ایجاد میشود در حالیکه در لوپوس درد مفصلی فقط در یک سمت احساس میشود.
      ابتلا به لوپوس محدودیت سنی و جنسی ندارد. درحالی‌که بیشتر بیماران مبتلا به آرتریت روماتیسم، میانسال و سالمند هستند.

  4. mojgan imani گفت:

    بیماری لوپوس مسری است؟

    • کارشناس آزمایشگاه آرامش گفت:

      خیر. این بیماری نوعی اختلال در سیستم ایمنی است، مسری نیست و نمی‌تواند از شخصی به شخص دیگر منتقل شود.

  5. الهه گفت:

    سلام عمر بیماران لوپوس کوتاهه

    • کارشناس آزمایشگاه آرامش گفت:

      سلام وقت بخیر
      با پیگیری و درمان دقیق، 80 تا 90 درصد افراد مبتلا به لوپوس می توانند انتظار داشته باشند که طول عمر طبیعی داشته باشند. درست است که علم پزشکی هنوز روشی برای درمان لوپوس ابداع نکرده است و برخی افراد بر اثر این بیماری می میرند. با این حال، برای اکثر افرادی که امروزه با این بیماری زندگی می کنند، این بیماری کشنده نخواهد بود.

      • کارشناس آزمایشگاه آرامش گفت:

        اگر ران کاری این تست همون روزی باشه که نمونه گیری از شما انجام شده جواب 4 ساعته اماده میشود. لطفا جهت راهنمایی بیشتر با شماره 72493 داخلی 310 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب :
ژوئن 6, 2022
آزمایش ژنتیک چیست؟ + انواع، کاربردها و تحلیل نتایج
آزمایش ژنتیک چیست؟ آزمایش ژنتیک نوعی آزمایش پزشکی است که تغییرات در ژن ها، کروموزوم ها یا پروتئین ها را مشخص می کند. نتایج یک […]
ژوئن 1, 2022
آزمایش خون و تفسیر کامل آن+ معرفی انواع آزمایش خون
آزمایش خون چیست؟ آزمایش خون چیست؟آزمایش خون برای اندازه گیری یا بررسی سلول ها، مواد شیمیایی، پروتئین ها یا سایر مواد موجود در خون استفاده […]
سپتامبر 19, 2021
CRP و ESR در آزمایش خون چیست؟
آزمایش CRP برای بررسی عفونت و التهاب در بدن انجام می شود. پروتئین فعال C با حساسیت بالا (hs-CRP) و پروتئین فعال C بسیار حساس (us-CRP) نام های دیگری هستند که برای CRP به کار می روند.
می 7, 2024
گروه هماتولوژی آزمایشگاه آرامش مهمان برنامه دوازده رو هشت شبکه یک سیما
به مناسبت روز جهانی تالاسمی؛گروه هماتولوژی آزمایشگاه آرامش مهمان برنامه دوازده رو هشت شبکه یک سیما به گزارش روابط عمومی آزمایشگاه آرامش، 18 اردیبهشت از […]
می 7, 2024
هفته جهانی واکسیناسیون
به مناسبت هفته جهانی واکسیناسیون برگزار شد وبینار آشنایی با ویروس HPV، غربالگری و تشخیص به صورت لایو اینستاگرام به گزارش واحد روابط عمومی و […]
می 7, 2024
جلسه کارگروه استقرار سیستم مدیریت کیفیت
اولین جلسه کارگروه استقرارسیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک آرامش در سال 1403 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آزمایشگاه آرامش، این […]
می 6, 2024
آزمایش خون MCH: علائم، علل و تفسیر کامل نتایج
مقدمه: MCH مخفف Mean Corpuscular Hemoglobin است و محاسبه‌ای از مقدار متوسط هموگلوبین موجود در هر یک از گلبول‌های قرمز خون فرد است. هموگلوبین ماده […]
آوریل 25, 2024
حضور معاون وزیر بهداشت در غرفه آزمایشگاه آرامش
حضور معاون وزیر بهداشت در غرفه آزمایشگاه آرامش دکتر فرشیدی معاون بهداشت وزیر بهداشت در حاشیه نمایشگاه سلامت از غرفه آزمایشگاه آرامش بازدید کرد. به […]
آوریل 23, 2024
بهترین زمان آزمایش خون بارداری
مقدمه: قبل از آنکه به بررسی بهترین زمان آزمایش خون بارداری و آزمایش ادرار بارداری بپردازیم بهتری است بدانید که به طور کلی تست های […]
آوریل 21, 2024
طرح پایش سلامت بانوان سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان انجام شد
طرح پایش سلامت بانوان سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان به گزارش روابط عمومی آزمایشگاه آرامش، صبح روز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه۱۴۰۳ بانوان […]
به مناسبت هفته جهانی واکسیناسیون برگزار شد
هفته جهانی واکسیناسیون

به مناسبت هفته جهانی واکسیناسیون برگزار شد وبینار آشنایی با ویروس HPV، غربالگری و تشخیص به صورت لایو اینستاگرام به گزارش واحد روابط عمومی و

ادامه مطلب »

درخواست آزمایش در منزل

نمونه گیری  رایگان در منزل و محل کار شما 

جواب آزمایش را هم بصورت آنلاین دریافت نمایید