لوگو مجله سلامت آزمایشگاه آرامش
جستجو

پاسخگوی آرامش : 02172493

جستجو

پاسخگوی آرامش : 02172493

آزمایش Ferritin چیست؟ تفسیر فریتین در ازمایش کم خونی

آزمایش Ferritin چیست؟ تفسیر فریتین در ازمایش کم خونی
به این متن امتیاز دهید
5/5
فهرست مطالب

آزمایش فریتین چیست ؟

آزمایش فریتین در آزمایش کم خونی خون سطح فریتین را در خون اندازه گیری می کند. فریتین پروتئینی در داخل سلول های شماست که آهن را ذخیره می کند. این به بدن شما اجازه می دهد تا در صورت نیاز از آهن استفاده کند. آزمایش فریتین به طور غیرمستقیم میزان آهن در خون شما را اندازه گیری می کند.

میزان فریتین در خون (سطح فریتین سرم) به طور مستقیم با میزان آهن ذخیره شده در بدن شما مرتبط است. آهن برای ساخت گلبول های قرمز سالم مورد نیاز است. این سلول ها اکسیژن را به بافت های بدن حمل می کنند.

در صورت داشتن علائم کم خونی به دلیل کمبود آهن، پزشک ممکن است این آزمایش را توصیه کند. کم خونی وضعیتی است که در آن بدن گلبول های قرمز سالم کافی ندارد.

Ferritin یا فریتین در خون چیست؟

نام های دیگر: فریتین سرم، سطح فریتین سرم، سرم فریتین

همانطورکه گفته شد، آزمایش فریتین میزان فریتین را در خون شما اندازه گیری می کند. فریتین یک پروتئین خون است که حاوی آهن است. آزمایش فریتین به پزشک کمک می کند تا بفهمد بدن شما چقدر آهن ذخیره می کند.

اگر آزمایش فریتین نشان داد که سطح فریتین خون شما کمتر از حد طبیعی است، نشان دهنده آن است که ذخایر آهن بدن شما کم است و شما دچار کمبود آهن هستید. در نتیجه ممکن است دچار کم خونی شوید.

آزمایش فریتین در خون

اگر آزمایش فریتین سطوح بالاتر از حد نرمال را نشان دهد، می تواند نشان دهنده این باشد که شما به شرایطی مبتلا هستید که باعث ذخیره بیش از حد آهن در بدن شما می شود. همچنین می تواند به بیماری کبد، آرتریت روماتوئید، سایر شرایط التهابی یا پرکاری تیروئید اشاره کند. برخی از انواع سرطان نیز می توانند باعث بالا رفتن سطح فریتین خون شوند.

در صورت تشخیص اختلالی که منجر به آهن بیش از حد در بدن شما می شود، مانند هموکروماتوز، پزشک ممکن است آزمایش فریتین را برای کمک به تشخیص یا رد شرایط مرتبط با سطح آهن، از جمله:
• هموکروماتوز، داشتن آهن بیش از حد در بدن (همچنین به آن اضافه بار آهن گفته می شود)
• کم خونی فقر آهن، داشتن گلبول های قرمز بسیار کم به دلیل کمبود آهن
• بیماری های کبدی (بسیاری از فریتین در بدن شما در کبد شما ذخیره می شود.)
• سندرم پای بی قرار، احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش در پاها که ممکن است ناشی از کمبود آهن باشد.
• همچنین بیماری AOSD)، یک بیماری غیر معمول است که باعث درد مفاصل، تب می شود.

نتایج کمتر از حد معمول نیز نشان می دهد که شما کمبود آهن دارید. ممکن است کم خونی هم داشته باشید. اگر سطح فریتین شما پایین باشد، پزشک برای تعیین علت کار می کند.

کاربرد فریتین در خون چیست؟

آزمایش فریتین برای کمک به بررسی سطح آهن شما استفاده می شود. این می تواند به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما کمک کند تا بفهمد آیا بدن شما مقدار مناسبی آهن را برای سالم ماندن ذخیره می کند یا خیر.

چرا به آزمایش خون فریتین نیاز دارم؟

اگر علائم سطح آهن خیلی کم یا خیلی زیاد است، ممکن است به این آزمایش نیاز داشته باشید. همچنین اگر نتایج سایر آزمایشات خون نشان دهد که سطح هماتوکریت یا هموگلوبین شما پایین است، ممکن است به این آزمایش نیاز داشته باشید.

علائم سطح آهن بسیار پایین خون

علائم سطح آهن بسیار پایین عبارتند از:

• تنگی نفس
• ضعف یا خستگی
• سرگیجه
• آریتمی (مشکلی در سرعت یا ریتم ضربان قلب شما)
• علائم سطح آهن خیلی زیاد می تواند متفاوت باشد و با گذشت زمان بدتر شود. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:
• ضعف یا خستگی
• درد مفاصل، معمولاً در زانو یا دست
• از دست دادن علاقه به رابطه جنسی یا اختلال نعوظ (ED)
• درد شکم (شکم).
• تغییر رنگ پوست که ممکن است خاکستری، فلزی یا برنزی به نظر برسد

تفسیر آزمایش فریتین در خون چیست؟

آزمایش خون فریتین سطح فریتین را در خون شما اندازه گیری می کند. فریتین پروتئینی است که آهن را در سلول های شما ذخیره می کند. برای ساخت گلبول های قرمز سالم به آهن نیاز دارید. گلبول‌های قرمز خون، اکسیژن را از ریه‌ها به بقیه بدن می‌رسانند. آهن همچنین برای ماهیچه ها، مغز استخوان و اندام های سالم از جمله رشد مغز در کودکان مهم است.
آهن بسیار کم یا زیاد در بدن شما در صورت عدم درمان می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. آزمایش خون فریتین می تواند نشان دهد که چقدر آهن در بدن شما ذخیره شده است.

تفسیر فریتین خون بالاتر از حد معمول چیست؟

سطح فریتین بالاتر از حد طبیعی در شرایط مختلف دیده می شود. با این حال، تشخیص این شرایط ممکن است نیاز به آزمایشات اضافی بر اساس علائم و معاینه فیزیکی داشته باشد.

• هموکروماتوز
• پورفیری – گروهی از اختلالات ناشی از کمبود آنزیمی که بر سیستم عصبی و پوست شما تأثیر می گذارد
• آرتریت روماتوئید یا یک اختلال التهابی مزمن دیگر
• بیماری کبد
• پرکاری تیروئید
• سرطان خون
• لنفوم هوچکین
• انتقال خون متعدد
• سوء مصرف الکل
• مصرف بیش از حد مکمل های آهن

تفسیر فریتین خون پایینتر از حد معمول چیست؟

شایع ترین علت کاهش فریتین

سطوح پایین فریتین منجر به کم خونی فقر آهن می شود. این بدان معنی است که شما گلبول های قرمز بسیار کمی دارید. کمبود آهن می تواند ناشی از رژیم غذایی نامناسب یا از دست دادن خون باشد. یا ممکن است بدن شما در جذب آهن غذا دچار مشکل شود.

شایع ترین علت کاهش فریتین چیست؟

هیپوفریتینمی ناشی از کاهش مصرف آهن، به عنوان بخشی از رژیم غذایی نامناسب عمومی، یا به دلیل جذب کم گوارشی که در جراحی پس از باریاتریک اتفاق می افتد. همچنین در بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و بیماری سلیاک، هموروئید، سرطان روده بزرگ، زخم معده، منوراژی و هماچوری رخ می دهد.

3 مرحله کمبود آهن چیست؟

این در سه مرحله رخ می دهد:
• مرحله اول: ذخایر آهن تمام می شود. …
• مرحله دوم: وقتی ذخایر آهن کم باشد، روند طبیعی ساخت گلبول های قرمز تغییر می کند. …
• مرحله سوم: کم خونی فقر آهن به دلیل کمبود آهن کافی برای ساخت هموگلوبین برای گلبول های قرمز ایجاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب :
ژوئن 6, 2022
آزمایش ژنتیک چیست؟ + انواع، کاربردها و تحلیل نتایج
آزمایش ژنتیک چیست؟ آزمایش ژنتیک نوعی آزمایش پزشکی است که تغییرات در ژن ها، کروموزوم ها یا پروتئین ها را مشخص می کند. نتایج یک […]
ژوئن 1, 2022
آزمایش خون و تفسیر کامل آن+ معرفی انواع آزمایش خون
آزمایش خون چیست؟ آزمایش خون چیست؟آزمایش خون برای اندازه گیری یا بررسی سلول ها، مواد شیمیایی، پروتئین ها یا سایر مواد موجود در خون استفاده […]
سپتامبر 19, 2021
CRP و ESR در آزمایش خون چیست؟
آزمایش CRP برای بررسی عفونت و التهاب در بدن انجام می شود. پروتئین فعال C با حساسیت بالا (hs-CRP) و پروتئین فعال C بسیار حساس (us-CRP) نام های دیگری هستند که برای CRP به کار می روند.
می 7, 2024
گروه هماتولوژی آزمایشگاه آرامش مهمان برنامه دوازده رو هشت شبکه یک سیما
به مناسبت روز جهانی تالاسمی؛گروه هماتولوژی آزمایشگاه آرامش مهمان برنامه دوازده رو هشت شبکه یک سیما به گزارش روابط عمومی آزمایشگاه آرامش، 18 اردیبهشت از […]
می 7, 2024
هفته جهانی واکسیناسیون
به مناسبت هفته جهانی واکسیناسیون برگزار شد وبینار آشنایی با ویروس HPV، غربالگری و تشخیص به صورت لایو اینستاگرام به گزارش واحد روابط عمومی و […]
می 7, 2024
جلسه کارگروه استقرار سیستم مدیریت کیفیت
اولین جلسه کارگروه استقرارسیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک آرامش در سال 1403 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آزمایشگاه آرامش، این […]
می 6, 2024
آزمایش خون MCH: علائم، علل و تفسیر کامل نتایج
مقدمه: MCH مخفف Mean Corpuscular Hemoglobin است و محاسبه‌ای از مقدار متوسط هموگلوبین موجود در هر یک از گلبول‌های قرمز خون فرد است. هموگلوبین ماده […]
آوریل 25, 2024
حضور معاون وزیر بهداشت در غرفه آزمایشگاه آرامش
حضور معاون وزیر بهداشت در غرفه آزمایشگاه آرامش دکتر فرشیدی معاون بهداشت وزیر بهداشت در حاشیه نمایشگاه سلامت از غرفه آزمایشگاه آرامش بازدید کرد. به […]
آوریل 23, 2024
بهترین زمان آزمایش خون بارداری
مقدمه: قبل از آنکه به بررسی بهترین زمان آزمایش خون بارداری و آزمایش ادرار بارداری بپردازیم بهتری است بدانید که به طور کلی تست های […]
آوریل 21, 2024
طرح پایش سلامت بانوان سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان انجام شد
طرح پایش سلامت بانوان سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان به گزارش روابط عمومی آزمایشگاه آرامش، صبح روز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه۱۴۰۳ بانوان […]
به مناسبت هفته جهانی واکسیناسیون برگزار شد
هفته جهانی واکسیناسیون

به مناسبت هفته جهانی واکسیناسیون برگزار شد وبینار آشنایی با ویروس HPV، غربالگری و تشخیص به صورت لایو اینستاگرام به گزارش واحد روابط عمومی و

ادامه مطلب »

درخواست آزمایش در منزل

نمونه گیری  رایگان در منزل و محل کار شما 

جواب آزمایش را هم بصورت آنلاین دریافت نمایید