لوگو مجله سلامت آزمایشگاه آرامش
جستجو

پاسخگوی آرامش : 02172493

جستجو

پاسخگوی آرامش : 02172493

آزمایش خون wbc: علائم، ضرورت انجام و تفسیر نتایج

آزمایش خون wbc: علائم، ضرورت انجام و تفسیر نتایج
به این متن امتیاز دهید
5/5
فهرست مطالب

مقدمه: WBC آزمایشی است که تعداد لکوسیت ها را در خون اندازه گیری می کند. لکوسیت ها بخش مهمی از سیستم ایمنی هستند که به دفاع در برابر عفونت ها و بیماری ها کمک می کنند. آزمایش خون WBC اغلب همزمان با سایر اندازه‌گیری‌ها در شمارش کامل خون (CBC)، یک آزمایش رایج برای تشخیص و نظارت بر طیف گسترده‌ای از شرایط سلامتی انجام می‌شود.

شمارش گلبول های سفید خون می تواند به تشخیص عفونت، التهاب و سایر شرایط سلامتی که بر WBC تأثیر می گذارد کمک کند. اگر نتایج شمارش WBC خارج از محدوده سالم باشد، آزمایشات اضافی برای تعیین علت انجام می شود.

یک آزمایش مرتبط به نام دیفرانسیل WBC، درصد و عدد مطلق هر نوع WBC در خون را اندازه‌گیری می‌کند و همچنین ممکن است همراه با CBC باشد.

شمارش گلبول های سفید (WBC) چیست؟

خون ما حاوی تعداد خاصی از گلبول های سفید خون (WBC، لکوسیت ها یا لکوسیت ها) است که به عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن، به بدن در مبارزه با عفونت کمک می کند. شمارش گلبول های سفید (WBC) میزان گلبول های سفید خون را در نمونه خون یک فرد اندازه گیری می کند. تعداد گلبول های سفید در بدن بین افراد یا در سنین مختلف زندگی آنها متفاوت است. تعداد طبیعی گلبول‌های سفید خون در یک فرد بالغ سالم بین 4000 تا 11000 WBC در هر میکرولیتر (μl یا mcL) یا میلی‌متر مکعب (mm3) خون است، اگرچه ممکن است این میزان در بین مردان و زنان متفاوت باشد و کودکان و افراد جوان سالم معمولاً تعداد بیشتری از آنها دارند.

برای اندازه‌گیری تعداد گلبول‌های سفید در بدن فرد، پزشک شمارش گلبول‌های سفید خون را تجویز می‌کند که اغلب به عنوان بخشی از آزمایش شمارش کامل خون (CBC) است. تعداد کم گلبول‌های سفید خون می‌تواند شرایطی از جمله عفونت، التهاب، سرطان‌های خاص، HIV/AIDS و موارد دیگر را نشان دهد که آن را به یک آزمایش تشخیصی مهم تبدیل می‌کند. جدای از این شرایط، شمارش گلبول های سفید خون فرد می تواند نشان دهنده فعالیت سیستم ایمنی، پاسخ به درمان سرطان و سلامت کلی او باشد.

هدف از آزمایش خون wbc

هدف از آزمایش خون wbc

هدف از آزمایش خون WBC شمارش گلبول های سفید خون برای تعیین اینکه آیا تعداد کل WBC در محدوده سالم است یا خیر می باشد. این آزمایش اغلب در کنار سایر آزمایش‌های خون مانند CBC انجام می‌شود که سایر محتویات خون مانند گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها را نیز اندازه‌گیری می‌کند.

دانستن تعداد WBC می تواند به تشخیص عفونت ها، شرایطی که باعث التهاب، واکنش های آلرژیک و سرطان های خون و سیستم لنفاوی می شود کمک کند. شمارش گلبول های سفید همچنین برای نظارت بر پاسخ شما به برخی درمان‌های پزشکی که می‌توانند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارند، از جمله شیمی‌درمانی و داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند، استفاده می‌شود.

آزمایش خون WBC چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

آزمایش خون WBC تعداد کل گلبول های سفید موجود در یک نمونه خون را اندازه گیری می کند. WBC که لکوسیت نیز نامیده می شود، بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن است. WBC ساخته شده در مغز استخوان، به دفاع از بدن در برابر عفونت ها و بیماری ها کمک می کند. پنج نوع WBC وجود دارد که هر کدام به روشی متفاوت از سیستم ایمنی بدن حمایت می کنند.

تعداد WBC معمولاً به صورت هزاران سلول در میکرولیتر (سلول در میکرولیتر) بیان می شود. روزانه حدود 100 میلیارد WBC در مغز استخوان تولید می شود. همانطور که بالغ می شوند، WBC را می توان در خون و سیستم لنفاوی یافت. پنج نوع WBC وجود دارد:

  • بازوفیل ها
  • ائوزینوفیل ها
  • لنفوسیت ها
  • مونوسیت ها
  • نوتروفیل ها

آزمایش خون WBC مقدار کل انواع WBC را اندازه گیری می کند. اگر پزشک به اطلاعاتی در مورد تعداد انواع مختلف WBC نیاز داشته باشد، این اطلاعات در آزمایش دیفرانسیل WBC ارائه می شود.

مطلب پیشنهادی: آزمایش خون

گلبول های سفید خون (WBC)

انواع مختلفی از گلبول های سفید خون (WBCs) وجود دارد، از جمله نوتروفیل ها، ائوزینوفیل ها، لنفوسیت ها، مونوسیت ها و بازوفیل ها. هر گونه نقش متفاوتی در محافظت از بدن در برابر عوامل بیماری زا خارجی مانند ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و انگل ها ایفا می کند.

گلبول‌های سفید همچنین از بدن در برابر آلرژن‌ها، سلول‌های جهش‌یافته مانند سرطان و مواد خارجی مانند تراشه‌ها دفاع می‌کنند و سلول‌های مرده، گلبول‌های قرمز قدیمی و سایر مواد زائد را حذف می‌کنند.

آزمایش شمارش گلبول های سفید هم سطح کلی گلبول های سفید خون و هم نسبت کلی انواع مختلف گلبول های سفید را بررسی می کند.

تعداد کم گلبول های سفید خون

آستانه برای تعداد کم گلبول های سفید خون (لکوپنی) بین افراد متفاوت است، اما به طور کلی هر چیزی کمتر از 4000 گلبول سفید در هر میکرولیتر خون در بزرگسالان در نظر گرفته می شود. تعداد کم گلبول های سفید خون می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • عفونت ویروسی یا باکتریایی
  • کاهش عملکرد مغز استخوان
  • سرطان
  • اختلالات خود ایمنی از جمله آرتریت روماتوئید و HIV/AIDS
  • سرطان خون
  • لوپوس
  • بیماری سل
  • درمان سرطان مانند پرتودرمانی و شیمی درمانی و همچنین سایر داروها
  • کم‌خونی آپلاستیک

تعداد کم گلبول های سفید ممکن است علائمی مانند تب، لرز، سردرد و بدن درد ایجاد کند.

اگر علائمی را تجربه می‌کنید که ممکن است مربوط به تعداد کم گلبول‌های سفید خون یا یکی از شرایط زمینه‌ای مرتبط با آن باشد، اکنون ارزیابی سلامت شخصی خود را با آزمایشگاه آرامش آغاز کنید.

تعداد بالای گلبول های سفید خون

اگرچه بین افراد متفاوت است، اما تعداد بالای گلبول های سفید خون (لکوسیتوز) معمولاً چیزی بالاتر از 11000 سلول در هر میکرولیتر خون در یک فرد بالغ در نظر گرفته می شود. این می تواند مربوط به:

  • عفونت
  • بیماری مغز استخوان
  • داروها
  • اختلالات خودایمنی مانند
  • آرتریت روماتوئید
  • سرطان خون
  • آلرژی
  • بیماری سل
  • سیاه سرفه
  • میلوفیبروز
  • فشار
  • سیگار کشیدن

در بیشتر موارد، هیچ علامت خاصی مربوط به افزایش تعداد گلبول های سفید خون وجود ندارد، اگرچه علائم مرتبط با بیماری زمینه ای ممکن است رخ دهد. با این حال، در موارد شدید، مانند زمانی که لکوسیتوز به دلیل شرایطی که بر مغز استخوان تأثیر می‌گذارد، رخ می‌دهد، علائمی که مستقیماً به افزایش تعداد گلبول‌های سفید مربوط می‌شود ممکن است رخ دهد.

افزایش تعداد گلبول های سفید خون در دوران بارداری

به طور معمول، تعداد گلبول‌های سفید خون در دوران بارداری افزایش می‌یابد و حد پایینی محدوده مرجع حدود 6000 سلول در میکرولیتر و حد بالایی حدود 17000 سلول در میکرولیتر است. استرس وارد شده به بدن از طریق بارداری باعث افزایش گلبول های سفید خون می شود.

در طول زایمان و در ساعات بعدی، محدوده تعداد گلبول های سفید خون می تواند بین 9000 تا 25000 گلبول سفید در هر میکرولیتر خون باشد. تعداد گلبول های سفید معمولاً حدود چهار هفته پس از زایمان به حالت عادی باز می گردد.

تعداد نرمال گلبول های سفید خون

شمارش طبیعی گلبول های سفید خون، اندازه ای است که در محدوده ای قرار می گیرد که از طریق آزمایش مردان، زنان و کودکان در هر سنی تعیین شده است. اگرچه می توان مقادیر کلی را ذکر کرد، اما محدوده دقیق بین آزمایشگاه ها و کشورها متفاوت است.

برای مردان، تعداد طبیعی گلبول های سفید خون بین 5000 تا 10000 گلبول سفید در هر میکرولیتر خون است. برای زنان، قرائت آن بین 4500 تا 11000 در میکرولیتر و برای کودکان بین 5000 تا 10000 است. با این حال، همه منابع بین ارزش های مردانه و زنانه تفاوت قائل نمی شوند. از این منابع، مقادیر برای هر دو جنس در محدوده بین 4000 تا 4500 و 10000 تا 11000 سلول در میکرولیتر قرار دارند.

چه زمانی باید آزمایش WBC دهیم؟

چه زمانی باید آزمایش WBC دهیم؟

آزمایش خون WBC جزء استاندارد آزمایش CBC است. یک پزشک ممکن است در بسیاری از شرایط درخواست CBC بدهد، از جمله:

  • در طول ویزیت یا معاینه معمول پزشک
  • در حالی که تحت درمان پزشکی هستید که می تواند بر سیستم ایمنی و تعداد سلول های خونی شما تأثیر بگذارد
  • برای نظارت مداوم بر بیماری های مزمن که می تواند بر شمارش خون تأثیر بگذارد، از جمله بیماری مزمن مغز استخوان

پزشک شما همچنین ممکن است در صورت داشتن علائم خاصی مانند:

  • خستگی یا ضعف بیش از حد
  • کاهش وزن
  • تب یا سایر علائم عفونت
  • خونریزی یا کبودی غیرمنتظره
  • علائم سرطان

یک پزشک یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می توانند اطلاعات بیشتری در مورد اینکه آیا CBC ممکن است برای وضعیت شما مناسب باشد و چگونه از شمارش WBC برای درک سلامت شما استفاده می شود، به اشتراک بگذارد.

روش انجام تست WBC

برای انجام آزمایش شمارش گلبول های سفید، پزشک نمونه خونی را معمولاً از ورید دست یا پشت دست می گیرد. این یک روش رایج است و عوارض جانبی نادر است، اما ممکن است شامل سبکی سر، خونریزی یا عفونت باشد. هیچ آمادگی خاصی برای شمارش گلبول‌های سفید لازم نیست، اما فرد باید هر دارویی را که مصرف می‌کند به پزشک خود اطلاع دهد، زیرا می‌تواند بر نتایج تأثیر بگذارد. شمارش گلبول های سفید معمولاً به عنوان بخشی از آزمایش شمارش کامل خون در نظر گرفته می شود.

قبل از آزمایش

اگرچه قبل از شمارش WBC معمولاً هیچ آمادگی لازم نیست، اما مهم است که در مورد داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید زیرا برخی از داروها می توانند بر نتیجه آزمایش شما تأثیر بگذارند.

در طول آزمون

برای جمع آوری نمونه خون، پزشک یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی با تعیین محل رگ و تمیز کردن اطراف محل فرآیند نمونه گیری را آغاز می کند. برای تعیین محل ورید، ممکن است یک نوار دور بازوی شما بسته شود تا جریان خون افزایش یابد.

سپس یک سوزن در رگ وارد می شود و خون به لوله آزمایش متصل کشیده می شود. هنگامی که سوزن وارد پوست می شود ممکن است احساس سوزش خفیفی داشته باشید، اما هر گونه ناراحتی موقتی است. فرآیند جمع آوری نمونه خون معمولاً تنها چند دقیقه طول می کشد.

بعد از آزمایش

پس از جمع‌آوری خون برای آزمایش، ممکن است یک تکه گاز یا پنبه به شما داده شود تا آن را روی محلی که سوزن وارد کرده‌اید قرار دهید. ممکن است بانداژی روی دست شما گذاشته شود تا خونریزی، کبودی یا تورم کاهش یابد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما می گوید که چه مدت باید بانداژ را در جای خود نگه دارید.

گرفتن خون یک روش معمول و ایمن است. مانند هر آزمایش پزشکی، خطرات جزئی عوارضی مانند کبودی، عفونت و احساس سبکی سر وجود دارد.

آیا می توان آزمایش خون wbc را در خانه انجام داد؟

آزمایش CBC که شامل شمارش WBC است معمولاً در یک محیط پزشکی انجام می شود. اما شما می توانید با درخواست آزمایش در منزل در آزمایشگاه آرامش این آزمایش را در منزل نیز انجام دهید.

به اینصورت که نمونه گیر به صورت رایگان در محل شما حاضر شده و نمونه را دریافت و آن را به آزمایشگاه ارسال می کند و شما می توانید جواب ازمایش خود را به صورت انلاین دریافت نمایید.

نتایج آزمایش خون WBC

نتایج آزمایش خون WBC

مدت زمان لازم برای دریافت نتایج آزمایش

احتمالاً شمارش WBC خود را به عنوان بخشی از نتایج CBC دریافت خواهید کرد. نتایج ممکن است در طی یک ویزیت بعدی به اشتراک گذاشته شود و گزارش آزمایش ممکن است از طریق پرونده پزشکی آنلاین شما در دسترس باشد. نتایج یک CBC، از جمله شمارش WBC، معمولاً ظرف چند روز کاری در دسترس است.

تفسیر نتایج آزمایش خون WBC

گزارش آزمایش CBC شامل تعداد WBC و همچنین سایر اندازه‌گیری‌ها و محدوده مرجع نرمال آزمایشگاه می‌شود که سطوحی را نشان می‌دهد که آزمایشگاه انتظار دارد در صورت سالم بودن پیدا کند.

تعداد WBC در گزارش آزمایش به صورت WBC در هر میکرولیتر (سلول/μL) نوشته می شود. اگر سالم هستید، محدوده مرجع برای شمارش WBC ممکن است از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر متفاوت باشد، بنابراین مهم است که معنی نتایج خود را با یک پزشک در میان بگذارید.

تعداد بالای WBC نیز لکوسیتوز نامیده می شود و ممکن است در اثر بسیاری از شرایط ایجاد شود، از جمله:

  • عفونت
  • سیگار کشیدن
  • التهاب
  • آسیب هایی که به بافت آسیب می زند، مانند سوختگی
  • آلرژی هایی مانند آسم یا تب یونجه
  • سرطان، از جمله لوسمی یا لنفوم (در رابطه با سرطان خون بیشتر بخوانید.)
  • بارداری (در رابطه با ازمایش بارداری بیشتر بخوانید.)
  • داروهای خاص

تعداد کم WBC نیز لکوپنی نامیده می شود و ممکن است به دلیل مشکلات سلامتی مانند:

  • مشکل در تولید WBC در مغز استخوان
  • اختلالات خود ایمنی
  • شرایط سلامتی موثر بر کبد یا طحال (در رابطه با ازمایش کبد بیشتر بخوانید.)
  • سرطان یا درمان سرطان (در رابطه با آزمایش سرطان بیشتر بخوانید.)
  • استرس روانی
  • داروهای خاص

تعداد WBC به تنهایی نمی تواند هیچ یک از این شرایط را تشخیص دهد، اما سطوح غیر طبیعی لکوسیت ها ممکن است نشانه ای از یک مشکل اساسی سلامتی باشد.

اگرچه نتایج کامل یک CBC ممکن است اطلاعات مفیدی در مورد علل بالقوه شمارش غیر طبیعی WBC ارائه دهد، آزمایش‌های بعدی اغلب مورد نیاز است. به همین دلیل، مهم است که سؤالات مربوط به تعداد WBC خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

سوالات متداول آزمایش خون WBC

تعداد گلبول های سفید سالم (WBC) چقدر است؟

برای یک بزرگسال، تعداد WBC سالم بین 4000 تا 11000 گلبول سفید در هر میکرولیتر خون در نظر گرفته می شود. این به طور متوسط است – برخی از افراد سالم ممکن است تعداد بیشتری یا کمتری داشته باشند.

لکوسیتوز چیست؟

لکوسیتوز وضعیتی است که تعداد WBC غیرطبیعی بالا باشد. در بیشتر موارد، افزایش تعداد WBC منجر به هیچ علامتی نمی شود، اگرچه علائم مرتبط با بیماری زمینه ای که باعث افزایش تعداد WBC می شود ممکن است رخ دهد. در موارد شدید، مانند زمانی که لکوسیتوز به دلیل اختلال مغز استخوان رخ می دهد، علائمی که مستقیماً با افزایش تعداد WBC مرتبط است ممکن است رخ دهد.

هماتولوژی چیست؟

هماتولوژی (که به طور متناوب به آن هماتولوژی گفته می شود) شاخه ای از پزشکی است که به خون و اختلالات و شرایط مختلف مربوط به خون مربوط می شود. این شامل مطالعه مشکلات گلبول های سفید (WBCs)، گلبول های قرمز (RBC)، مغز استخوان و پلاکت ها است که ممکن است شامل شرایطی مانند کم خونی، لوسمی، اختلالات میلوپرولیفراتیو و نوتروپنی باشد.

آیا انواع سرطان مرتبط با گلبول های سفید خون (WBCs) وجود دارد؟

بله، دو نوع اصلی سرطان مرتبط با WBC وجود دارد: لوسمی و لنفوم. لوسمی سرطانی است که در خون و مغز استخوان یافت می شود و در اثر تولید سریع WBC های غیر طبیعی ایجاد می شود. این سلول‌های غیرطبیعی توانایی بدن برای مبارزه با عفونت و همچنین توانایی مغز استخوان برای تولید پلاکت‌ها و گلبول‌های قرمز را مختل می‌کنند.

چهار نوع اصلی لوسمی وجود دارد: میلوئید حاد، میلوئید مزمن، لنفوسیتی حاد و لنفوسیتی مزمن. لنفوم، نوع دوم سرطان شامل WBC ها، زمانی رخ می دهد که لنفوسیت ها (لکوسیت های کوچک که بخشی از سیستم ایمنی هستند) رفتار غیر طبیعی داشته باشند و در نواحی خاصی از بدن جمع شوند. لنفوسیت ها می توانند در هر جایی از بدن جمع شوند، معمولاً در غدد لنفاوی گردن، زیر بغل و کشاله ران. گزینه های درمانی برای هر دو نوع سرطان موجود است.

ارتباط بین مغز استخوان و گلبول های سفید (WBC) چیست؟

مغز استخوان بافت نرم داخل استخوان ها است. حاوی سلول های بنیادی است که می توانند به گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت ها تبدیل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب :
ژوئن 6, 2022
آزمایش ژنتیک چیست؟ + انواع، کاربردها و تحلیل نتایج
آزمایش ژنتیک چیست؟ آزمایش ژنتیک نوعی آزمایش پزشکی است که تغییرات در ژن ها، کروموزوم ها یا پروتئین ها را مشخص می کند. نتایج یک […]
ژوئن 1, 2022
آزمایش خون و تفسیر کامل آن+ معرفی انواع آزمایش خون
آزمایش خون چیست؟ آزمایش خون چیست؟آزمایش خون برای اندازه گیری یا بررسی سلول ها، مواد شیمیایی، پروتئین ها یا سایر مواد موجود در خون استفاده […]
سپتامبر 19, 2021
CRP و ESR در آزمایش خون چیست؟
آزمایش CRP برای بررسی عفونت و التهاب در بدن انجام می شود. پروتئین فعال C با حساسیت بالا (hs-CRP) و پروتئین فعال C بسیار حساس (us-CRP) نام های دیگری هستند که برای CRP به کار می روند.
آوریل 25, 2024
حضور معاون وزیر بهداشت در غرفه آزمایشگاه آرامش
حضور معاون وزیر بهداشت در غرفه آزمایشگاه آرامش دکتر فرشیدی معاون بهداشت وزیر بهداشت در حاشیه نمایشگاه سلامت از غرفه آزمایشگاه آرامش بازدید کرد. به […]
آوریل 23, 2024
بهترین زمان آزمایش خون بارداری
مقدمه: قبل از آنکه به بررسی بهترین زمان آزمایش خون بارداری و آزمایش ادرار بارداری بپردازیم بهتری است بدانید که به طور کلی تست های […]
آوریل 21, 2024
طرح پایش سلامت بانوان سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان انجام شد
طرح پایش سلامت بانوان سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان به گزارش روابط عمومی آزمایشگاه آرامش، صبح روز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه۱۴۰۳ بانوان […]
آوریل 20, 2024
جشن گرامیداشت آزمایشگاهیان در آزمایشگاه آرامش برگزار شد
گزارش گرامیداشت آزمایشگاهیان آزمایشگاه آرامش به گزارش روابط عمومی آزمایشگاه در این رویداد که به مناسبت بزرگداشت حکیم جرجانی و روزعلوم ازمایشگاهی در رستوران فرین […]
آوریل 17, 2024
برگزاری وبینار تخصصی با موضوع هموفیلی از تشخیص تا درمان
به گزارش روابط عمومی آزمایشگاه آرامش آکادمی آرامش در روز هموفیلی سخنرانی علمی با موضوع هموفیلی در بستر گوگل میت برگزار شد خانم دکتر نژاد […]
آوریل 13, 2024
آزمایش خون در مدفوع: علائم، علل و روش انجام
مقدمه: آزمایش خون مخفی مدفوع (FOBT) برای یافتن خون در مدفوع استفاده می شود. FOBT خونی را در مدفوع پیدا می کند که شما نمی […]
آوریل 8, 2024
تشخیص زودهنگام آلزایمر با آزمایش خون ممکن شد
مقدمه: در ماه جولای، اولین آزمایش خون مستقیم که برای ارزیابی خطر ابتلای کاربر به بیماری آلزایمر طراحی شده بود، وارد بازار شد. دکتر زالدی […]

درخواست آزمایش در منزل

نمونه گیری  رایگان در منزل و محل کار شما 

جواب آزمایش را هم بصورت آنلاین دریافت نمایید